|
|
|
|---|---|
|
När jag söker katalysator på bildelsbasen till min 523:a. Så står det antingen "främre med grenrör" och "bakre med grenrör" vad menas? Är det 2 katalysatorer eller? Hur vet jag vad jag ska ha? det enda jag vet är att min kat, är trasig. | |
|
Ofta man läser att kattarna är sönder på nyare bmw, har dem allvarliga probs mekvaliten idag? På äldre bilar går de ju inte sönder Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns tre olika utförande på kattar till E39 523. ///MVH Hasso Länk |
| 3 olika hur ska jag då veta vad/vilken jag ska ha | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Börja med att kika hur det ser ut under bilen. 1:Om du har två separata rör som går in vinklad i gaveln på katalysatorn, detta har anslutningarna fram till grenröret sittande bredvid varandra. 2.Om du har två separata rör som går ihop till ett i en vinklad gavelanslutning på katten, detta har anslutningen fram i grenröret sittande i rad dvs ett längre fram och det andra längre bak. 3. Det kan även vara två separata kattar en för varje rör, med anslutning fram som i ex 2. Vanligast på 523 tror jag är 1 och 2 på min 528 så har jag alternativ 3 som även finns med i reservdelsbeskrivningen till 523. Ja det är inte alls ovanligt med med katalysatorhaverier. Och köpa en på skroten kan vara vanskligt, då är det nog bättre att försöka få dit en eftermarknadskatalysator med lite hantverk och modifikation se rakaror.se tex. de kan ha färdiga koncept med rörböjar och katalysator att svetsa in. Jag vet att de har det till E39 540 då min verkstadskollega beställde därifrån. Ny kostar en kat 11.000 til en 523a- ///MVH Hasso Länk |
| Tackar Hasso. Jag tror det är 2:an | |
|
Hej, Jag var i USA för ett par veckor sedan och var inne i biltillbehörs butik där kunde man köpa nya unversial katalysatorer för 79$ (ca 600kr), när kommer de priserna till Sverige??? Lars |
|
|
Alt-A-avgassystem tar 1695:- för en universalkatalysator, man kan dessutom köpa till en böjd rörbit så det passar till BMW:n. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.