AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.365

Hjulvinklar efter sänkning

Nån här som haft problem med att inte kunna justera hjulvinklarna rätt så att däcken inte slits snett när ni sänkt bilen?

Själv hade ja problem på min förra E34a att det slet snett fram+att klackarna blev ojämna på insidan fram.
Killen på däckverkstaden påstod att han inte kunnde justera mer så att det blev bra
Vad ja fattade så var det att han inte kunnde justera tillräckligt mkt toe in vilket medförde att däcken drog sig för mkt toe ut när man körde.

Hade även inne min nuvarande E39a för justering av hjulvinklar som är sänkt orginal förutom att ja bytt till andra sportfjädrar som gör den ngt lägre och nu efter ca 1000 mil märker ja samma tendens till snedslitning på mina nya däck
Jag åkte upp till däckfirman och snackade med killen som utfört hjulinställningen så han följde med ut och kännde på däcken och mkt riktigt så var det samma snedslitning+ ojämna klackar på insidan igen.
Killen sa att du kör ganska hårt me bilen va? Nja ja kör väl inte bana med den precis, men visst kan det gå fort ibland sa ja
Ja då får ja ställa den lite hårdare efter ditt körsätt sa han.
Hmm, det ska väl inte spela nån roll om ja kör i 100 eller 150km/h tänkte ja men orka inte argumentera med han då han skulle justera utan kostnad.
Han påstod även att det inte gick att gå efter orginal sportchassie inställningarna eftersom bilen var sänkt ytterligare.
Varför inte det går kan ja inte fatta men...

Paap Reeder
... att justera camber med "att följa efter med toe-in" går bara inom vissa mycket snäva gränser.
Är bilen sänkt och man inte kan kompensera cambervinkeln kommer den att äta däck.

Nästa åtgärd blir att "ta fram skärbrännaren och flytta ut övre fjäderbensfästena".
Gissar att en bautasänkning kräver ett flytt på ca 50 mm per sida.

MVH /// Paap R
Vad är det som är fel inställt när klackarna slits ojämt på insidan då?

Paap Reeder
Hej!
Du har nog två "fel".
Dels att det sliter på insidan och dels att det uppstår "klackar".
Slitaget tror jag beror av alltför mycket negativ camber (hjulet lutar inåt för mycket) samt klackarna uppstår på antingen obalans eller ett glapp i en p-ände.

MVH /// Paap R
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Är det inte just detta man eftersträvar då man sänker? Att hjulen ska luta inåt? Väghållningen borde ju förbättras då?

Se bara på DTM-bilarna och F1:orna.

Men visst förstår jag att det gör ont i plånboken då däcken försvinner....
Vill man vara fin får man lida pin.

"-BMW- Making your privates bigger since 1928"
Obalans har ja inte i däcken och inget fel i framvagnen på nåt förutom hjulinställningen då...
Ja kollade på pappret nyss och såg att värdena såg ut så här
Camber vänster - 2.20
Camber höger -1.39
Toe vänster +0.00
Toe höger +0.01
Som ni ser så skiljer det ganska mkt på cambern vänster och höger sida och att toe står rätt fram.
Ja skulle vilja ha ner vardet på cambern på vänster sida men viktigast att det står lika l på varje sida samt ställa mer toe in eller är ja helt ute och seglar när ja tänker så?

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Alltid en fördel att ha lite mer camber på höger sida, då dom alra flesta vägar är bygda med en viss lutning för avrining av regnvatten o dyl. För att bilen då ska gå rakt fram utan att dra snett behövs lite mer camber på höger sida, men du har lite för mycket differans för att det ska bli bra!

Och framvagn borde dom nog ställa med lite mer Toe-in, det är inget negativt att ha lite mer toe-in, speciellt om man som du har lite för mycket camber, för att däckslitaget ska bli jämnt krävs det att det kompenseras, men allt detta vet dom som KAN justera en framvagn, du kanske har åkt till "fel" verkstad.

Vad har du för castervinkel då??

///Magnus
Paap Reeder
... jag kör med en Toe-in på minst 2,0 på min E 28.
Svårt att tro att 0,00 kan vara ett rätt värde.

MVH /// Paap R
Caster har ja enligt nedan.
Vänster +5.33
Höger +5.51
Vilken vinkel är castor egentligen?
Hitta nåt som heter kpi som verkar skilja ganska mkt oxå.
Kpi vänster +7.27
Kpi höger +10.02

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Okej, castervinkeln är helt okej, det är lutningens vinkel på undre o övre infästningen gentemot marken-asfalten!!!))), alltså undre länkarm gentemot övre topplagring, mäts vid rattutslag åt båda hållen normalt.

Kpi: Kingpin är en styrradievinkel/kurvtagningsvinkel och brukar ligga inom en felmarginal på 0,3-0,5´ , du har 2.75`
Den är inte bra på din bil, skiljer för mycket!
Men det är INTE enkelt justerbart, är bilen krockad eller varit i diket eller liknande nån gång???

Paap Reeder: det är angivet i minutgrader o inte millimeter, dina 2 millimeter är c:a 18´ minutgrader, och Eke har en total toe-in på 01´ . Nu har inte jag data för E39 men det låter fel med nästan noll i total-toe!

///Magnus
Inte en aning om bilen varit krockad eller varit i diket, men vad menas med kpi då egentligen? Är det hjulens placering typ då?
Vad ja fattat som så kan det va problem att få till cambern bra på bilar som är sänkta och då får man ställa lite mer toe in för att kompensera va? Måste väl va bättre att ha cambern lika på varje sida än så mkt olika som den står nu...

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Länk ger lite insikt i hjulvinklarnas vackra värld. Välkommen in bland oss som funderar på konstiga saker när vi är ute och kör ;)

Toe brukar vara största boven vid slitage på insidan. "För mycket "camber sliter relativt sett mindre än felaktig toe, det finns trådar och funderingar om detta på rejsa.nu's eminenta forum.

mvh
Anders
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Att tro att du kan justera in vettiga hjulvinklar efter en sänkning med original hjulupphängning är att lura sig själv, det finns alldeles för få justeringspunkter från fabrik.

Du behöver tillverka egna bussingar och infästningar i tornen t.ex för att få det vettigt.

Men de flesta som sänker gör det ju utan tanke på väghållning och däckslitage, för dem är utseendet det viktiga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.