|
|
|
|---|---|
|
Hej alla kunniga! Har blivit dax att lämna in min 320 på oljeservice, och min fråga är: Känner någon till något bra/billigt ställe i Södertäljetrakten (eller i södra Sthlm över huvud taget)? RH i S-tälje är dyra, och likaså Per Larsson i Huddinge (1500:- för halvsyntet, kan få helsyntet i Enköping för 1200:- inkl. arb.). Min fråga är således om det går att få en oljeservice närmare än Enköping till ett lika bra pris?? //Koffe | |
|
Koffe, Varför byter du inte själv? Drygt halva priset.... Mvh Anders S. |
|
|
Håller med ovanstående det är inget särskilt avancerat ingrepp. Tar inte lång tid heller. Det fixar man alldeles galant helt själv Me Be M3 Wannabe! =) |
|
|
Jo förvisso, men vill man inte ha en stämpel i boken och en nollställd serviceindikator? //Koffe |
|
| Skriv en egen signatur och nollställ serviceindikatorn själv. Annars kan du åka till bmw och nollställa den gratis. | |
|
Och vad gör det för andrahandsvärdet? Kanske inte spelar nån större roll om bilen rullat 18k och det bara är ett oljebyte iofs... Men kan man verkligen få BMW att nollställa indikatorn gratis? //Koffe, som undrar om han är på den nya servern nu?? |
|
|
Oljebyten tycker jag man kan göra själv, men inspektionerna är väll inte helt fel att lämna in, dom går ju igenom nästan hela bilen och ger prisuppgifter om nått är sönder. Själv betalar jag hela 50kr för att nollställa datorn...... =( Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Ok, kanske blir att man gör det själv då... Törs man köpa oljefilter på typ Biltema, eller är BMW original att rekomendera? Det enda de gör vid oljeservice är att byta motorolja lr? De kollar inte nivån i växellådan eller nåt sånt? Tack för alla snabba svar förresten, å nya servern (vid det här laget antar jag att det är den som är uppe nu) verkar ju funka finfint! Snyggt jobbat =) //Koffe |
|
|
Köp filter på BMW, kostar inte ens hundra spänn!!!!!!! Växellådan kollar dom bara på inspektion 2 har jag för mig, kanske till och med varannan........ Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Koffe, Vet ej var du bor, men åtminstonde BMW Sverige i Solna nollställer serviceindikatorn utan kostnad. /Mats |
|
BMW Kungen |
Det bästa är att byta själv, om du efter 18 000mil å 9år gammal bil hoppar över lite oljebyten spelar ingen större roll för andra handsvärdet... serviceindikatorn finns det ett instrument för att nollställa den, kostar ca: 600kr, men då kan du nolla många ggr.- å spara mkt pengar.. //Kungen |
|
BMW kungen _ Hoppa över oljebytena!!!! jag antar att du menar att oljebytena inte är stämplade i boken? Annars skulle inte jag vilja köpa bil av dig... Det är ingen volvo man kör, typ häll på ny spillolja när lampan tänds... =) Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
|
Mats: Försökte få tag på nån på servicen på Melins i Danderyd för att bekräfta detta. Han ringde dock aldrig tillbaks som utlovat =/ Men nu har jag hört det på annat håll också, så jag vet att det stämmer =) Var köper man bra olja till hyfsat pris då? //Koffe |
|
|
Koffe: Oljefilter köper man INTE på Biltema, utan det köper man hos BMW! Olja köper man utav bra kvalité lämpligen på Mekonomen el. likn. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det duger bra med ett Mannfilter från mekonomen eller OK. Biltemas är inte bättre än kaffefilter. Bmw tillverkar inga egna filter köper från en stortillverkare typ Mann. Kvalitetsolja av känt märke del eller helsyntet. MVH Hasso |
|
Självklart nån schysst del/helsyntet, men från var är frågan =) Kollade på skoj på Biltemas hemsida, tror man fick 4l helsyntet för 150:- eller nåt sånt. Kollade sen på OK/Q8 när jag tankade häromdan, där tog de knappt 500:- för 5l helsyntet (Nånting F1)... Det jag menar är att det finns ju en uppsjö av oljor, tillverkare och leverantörer/försäljare och priser som varierar kraftigt... Kanske inte alltid så lätt att välja rätt? Nu kör jag dock på Castrol SLX(kanske den hette?) helsyntet... Dyr, men rekomnderad av BMW sägs det?! Tack för hjälpen iaf, nu är problemet ur världen för ett tag framöver... //Koffe, som nästan blir bländad av alla gröna lampor när tändningen slås på =) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Fortsätt självklart med den olja du kört på tidigare. Kanske kan du köpa den billigare typ reservdelshandlare Mekonomen eller nåt sånt. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.