|
|
|
|---|---|
|
Hei. Jeg har beregnat importavgift på en 2000 M5, den kostade 248000 i Sverge. Om jag tok den til Norge ville den kostad 701.000,- Norske oljekroner. Jeg blir forbannat............... eivind o0(||)0o | |
| Ni har ju högre medelinkomst, klart att saker kostar mer då. Vad kostar en M5a som redan finns i Norge då? Om du importerar den till Norge så får ju bilen ett nytt pris, och är då värd mer än 248000. | |
|
Nu kanske ni inser att ni aldrig skulle ha brutit unionen med Sverige, tänk då hade du kunnat köpt 3 stycken M5 till samma pris som en. Och vi kanske kunde ha kört våra bilar lite mer då förhoppningsvis skatten på bensin varit lite lägre. :) Mvh Per Edvinsson Euro Car Parts Länk |
|
|
Så länge Norge inte har någon egen biltillverkning kommer sannolikt inte de helt sanslösa bilskatterna inte att ändras i Norge, det utgör en bra skattebas för den norska staten, dessutom är det nästan omöjligt att fuska, samtidigt som man inte stryper den egna industrin. För mig är den största orsaken att absolut aldrig i nuvarande läge överväga en Norgeflytt just bilskatterna...danskarna och finnarna har det inte roligt heller... /Simon |
|
|
Vad är en medellön i Norge? I Sverige ligger väl medellönen nånstans mellan 200 000 till 250 000 om året? |
|
|
Hei. Medellön i Norge er ca. 300-350.000,-. En M5 som er i Norge kostar nok det det samme som om du tar en inn fra Sverge. Men det finns nestan ingen!!!!! I Norge har vi HK avgifter som blir veldig høga på en M5. eivind o0(||)0o |
|
| Eivind: Med andra ord kommer du få tillbaka dina pengar när du säljer din M5a i norge. Förmodligen är andrahandsvärdet bättre dessutom! | |
| Var hos min VAG återforsäljare här om dan med min Volkswagen Touran. Der hadde precis den nya Q7 kommit inn om dörren. Den kostade NOK 1.150.000,- och folk köade för en provkörning. Vad skal vi med lägere avgifter? Även vi i Norge hinnar bara köra enn bil i taget ... | |
Juhas 530i |
Eivind! Gör som alla andra norrmän och köp en diesel. Chippa den och du har din Norgesräcer. Är själv skitrött på norska avgifter fick betala 124500 i avgift för en 530i v8 årsmodell 93. Vad kan värdet vara i Norge? 80 000 kroner? Efter den ovannämnda BMW:n blev norskreggad höjde min svenske mekaniker timepriset från 250 till 400 kroner! Kuken! |
| Skulle snarare vilja säja att en svensk medellön ligger mellan 250-300" vet knappt nån som jobbar för under 20" i månaden. Så med tanke på det har ni sjukt dyra bilar. | |
|
simon_en..hur i helvete kan norska staten ha mage att ta en skyhög skatt på bilar när man har en skyhög inkomst från oljan,det rimmar illa,avgifterna på "vanligt"folk och fordon borde vara obefintliga med tanke på dessa inkomster dom får från oljan. Jävligt märkligt...Eller har jej missat något? Någon norrman som har svar... ¤¤¤¤¤¤¤¤¤IRON MAIDEN¤¤¤¤¤¤¤¤¤ |
|
|
Stavros & mattias h: Medelinkomsten i Sverige för kvinnor och män som var 20 år och äldre och folkbokförda i Sverige både 2004-01-01 och 2004-12-31 var 215 971 kr. För kvinnor var medelinkomsten 181 042 kr och för män 252 457 kr. Referns: Länk //Stenback |
|
|
Stenback: Gött mos! Jag älskar fakta. Man borde gå in på SCB oftare... mvh |
|
| Stenback: Fråga räknas alla över 20 in och räknas bidrag a-kassa och liknande för lön. Sen väljer många att jobba halvtid och deltid oxå. Tänkte mest på vanliga heltidsarbetande och då tror jag inte dom siffrorna du tar upp stämmer på långa vägar. | |
|
Avgjørende for å kunne sidestille/sammenligne norsk og svensk bruttolønn er den lokale kjøpekraft eller det lokale prisnivå i relasjon til bruttolønnen. Man må med andre ord finne ut hva en varekurv med de samme alminnelige varer og tjenester koster i hhv. Norge og Sverige. Statistisk Sentralbyrå (SSB) i Norge har en nivåindeks for bruttolønn basert på nominell valutakurs der Norge har indeks 100, Sveits har 113 i forhold til Norge... Danmark har 106 og Sverige har 68. I Sveits har man med andre ord gjennomsnitlig 13% høyere bruttolønn enn i Norge og i Sverige har man ditto gjennomsnitlig 32% lavere bruttolønn enn i Norge. Justerer man denne indeks med lokal kjøpekraftsparitet (les: varekurven med alminnelige varer og tjenester) er imidlertid bildet et annet. Norge har stadig indeks 100, men Danmark har f.eks indeks 118. En danske har med andre ord gjennomsnitlig 18% bedre kjøpekraft i Danmark enn en nordmann i Norge. Sverige har indeks 85 og det betyr at en svenske gjennomsnitlig har 15% dårligere kjøpekraft i Sverige enn en nordmann i Norge. Det er ikke merkelig at biler og mye annet er billigere i Sverige enn i Norge. "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
mattias h: Bidrag, a-kassa och liknande räknas inte som förvärvsinkomst så då räknas det ju inte in. På sidan jag länkade till står det nämligen "Sammanräknad förvärvsinkomst består av inkomst av tjänst och inkomst av näringsverksamhet". Visst finns det ett mörkertal när det gäller att jobba deltid men samtidigt så finns det ett mörkertal i att folk jobbar mer än heltid också. Personligen så stod min "heltidslön" för 70% av min årsinkomst för 2005 så jag boostade ju upp några som jobbade deltid. Hursomhelst så lär ju samma förutsättningar gälla för eventuell liknande statistik gällande Norge. |
|
| Dom kanske inte har en regering som håller befolkningen gisslan genom bidrag förövrigt ett bra sätt att vinna val. | |
|
bmwE9: Helt rätt att man istället bör jämföra köpkraft. Det låter rimligt att en norrman i Norge har ca 15 % bättre köpkraft än en Svensk i Sverige. Detta är väl beräknat på ett genomsnitt av olika varor och tjänster så det är möjligt att köpkraften när det gäller bilar ändå är sämre i Norge. Mvh Johan |
|
Miper335 |
Sen har väl Norge liksom Danmark även skyhöga avgifter på bilskatt och försäkringar också? Inte undra på att stora bilar är mer sällsynta då. Men både Norge och Danmark klarar ju sej bra ändå och ligger ju klart före oss i "välfärden". Min välfärd vore ialla fall kass om jag varit tvungen att bo i en lägenhet och köra Lupo för att överleva...( men så är jag ingen stadsbo iheller ) |
|
Jiie; Norges bruttonasjonalprodukt pr. innbygger/invånare var i 2004 ca. 40% større enn Sveriges (1685 milliarder norske kroner fordelt på ca. 4,5 millioner innbyggere). Norge har ingen utenlandsgjeld/utlandskuld, men derimot forvalter den norske stat verdier for ca. 1,6 billioner norske kroner i utlandet (oljefondet/pensjonsfondet). Biler er i hht. Statistisk Sentralbyrå (SSB) i Norge med i beregningen vedr. såkalte alminnelige varer. Miper335; I Norge betaler man ca. 3000,- norske kroner pr. år i en såkalt årsavgift (en flat skatt for alle personbiler). Forsikringspremier varierer med type bil, sjåførens alder, bosted etc., men rundt 10-12000,- norske kroner pr. år i totale forsikringskostnader for en bil a la BMW E39 520i/525i er en normal kostnad. "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.