|
|
|
|---|---|
|
Jag har en diff som sjunger en del. Jag är dock osäker på om jag ska byta den. Det är ju inget fel på funktionen så att säga. I låga farter är ljudet störande och lite raspigt/släpande. Antar att det är pinjonglager? När jag väl fått upp farten är det inget som stör men i stan är det inte vackert. 1. Oljebyte/tillsats, ger det verkligen något? 2. Bilen är tillverkad 85/10 och jag har för mig att BMW ändrade fästena för diffen någon gång kring denna tidpunkt. Snälla, NÄR? Vore trist att köpa en diff som inte passar. Idealet vore en 3:47 utv. eller liknande men de passar inte så vitt jag vet. 3. Skulle det kunna röra sig om slitna silentblock som ger oljud och hur kollar jag egentligen av om de är slitna? Patrik | |
|
1; testa funkar det så funkar det. 2, klumpen från automat skulle du kunna annvända den är på 3,45. Enligt etk så är delningen 09/84 men kryp under och titta på vilken klump du har innan du handlar. 3.Oftast är bilen känslig i sidled när dom bussningarna är dåliga. Den blir helt enkelt vinglig. |
|
|
Kan också vara så att det bromsen eller handbromsen som gör ditt oljud, är du säker på att det är slutväxeln?? Oftast brukar en slutväxel bara föra oljud av sig kring 80km/h, därav min misstanke om bromsarna! Annars finns en olja: Omega 690 som är den bästa oljan du kan hällai klumpen, GL7 klassad, igentligen en GL8 olja, som bygger en mycket starkare oljefilm o motverkar slitage o oljud! Kostar dock en del c:a 4-500 kr/liter, går åt 1.7-1.9 liter för din del! Silentblocken brukar också ge missljud (klonkande vid start o växling) om dom är slitna! ///Magnus |
|
Paap Reeder |
... på M535 och 535 i E28- serien sitter det alltid den stora diffen med det föskjutna fästet bak. (den är förskjuten åt vä i körri ca 9 cm). Själva slutväxelhuset är också ca 10 % större än de "mindre" diffarna med fästet rakt bak. Köpte själv fel för ca 10 år sedan från en 528 aut -84 ... inte ens dreven passar. MVH /// Paap R |
| Tack allesammans. Det blir till att leta reda på en diff från en 535ia. Det är ljud från diffen med all säkerhet. Jag har haft samma släpande ljud som sedan övergår till ett "sjungande" när man får upp farten på en 323:a. Inga tillsatser i världen verkade hjälpa den gången, nu skall det bli bra på riktigt tänkte jag. | |
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.