AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
870

Strömförlust halvljus bak E36

Då mitt högra halvljus inte fungerar, så har jag för det första provat att bara byta lampan. Därefter så testade jag lamphållaren på andra sidan, vilket fungerade utmärkt så felet låg inte i lampan/hållaren.

Sen idag så mätte jag på metallbläcken som hållaren "ligger mot", och det visade sig att det bara gick mellan 0,1-0,3 V där, medans det gick ca 12 V på sidan där det fungerar.

Det som skiljer rent som jag kan se på resp. sida är att på den defekta sidan så är metallbläcken rätt rejält oxiderade. Ser "nerslitna" ut. Provade med lite 5-56 men det verkade inte hjälpa.

Kan man byta ut metallbläcken? Eller kan det vara så att strömförlusten sker nån annastans?
Tips på hur jag ska fortsätta felsöka uppskattas.

/// Olof

Länk
Prova med flytande kopparputs(typ Häxan)&bomullstops.Skölj med vatten&torka därefter.
Fungerat utmärkt för trilskande dörrströmbrytare som inte gått att ta isär utan att förstöra dem.Ta isär dörrströmbrytaren.Doppa ned den i glas med lättflytande(=med vatten utspädd kopparputs) och gymnastisera strömbrytaren en stund.Mät resultatet mha Ohmmeter så att allt funkar innan du sätter tillbaka den.

Flytande kopparputs - var inhandlar jag detta?

Ska jag bara applicera kopparputsen på metallbläcken mha bomullstops och låta "verka" eller hur exakt funkar det?

Det där med dörrströmbrytare osv hängde jag inte med på... här är ju ingen brytare inblandad..

/// Olof

Länk
Kopparputs hittar du överallt i nästan varje livsmedelsbutik.Det kan också heta typ metallglans.Står på flaskan om det funkar på koppar,mässing.
Gnid med topsen på de missfärgade ytorna tills de blir blanka.
Övergångsmotstånd mellan två metallytor som orsakas av fukt är inte ovanligt och säkert orsaken till varför så många lampor inte fungerar när det har blivit dags för bilprovningen.
Det där med dörrströmbrytarna var bara en jämförelse där problemet är densamma(som jag slälv haft)och visar hur suveränt det går att lösa där det är omöjligt att komma åt på annat vis.

Aha, tackar för det snabba svaret!
Skall prövas!

/// Olof

Länk
Nähäpp!

Tillbaka från garaget och fick det ej att fungera. Smörjde på rejält med kopparputs och höll på ett bra tag men jag tyckte inte det blev så mycket bättre. Ytan ser mer "kopprig" ut nu men det är lika dåliga strömvärden som igår, om faktiskt inte sämre!

Lite bilder från "äventyret":

Länk - Plockade av ljusinsatsen för att bättre komma åt. Här var det smuts.
Länk - Efter lite behandling a la Olof
Länk - Mäta...
Länk - Varierande kvalitet på metallbläcken...
Länk - Här är metallbläcken som går till halvljuset.
Länk - På plats igen utan resultat :(

Funderar på vad sjutton jag skall göra nu. Jag har ju inte mätt något i kablarna, så jag vet ju egentligen inte om strömförlusten är där nånstans, men då måste jag ju ha nåt schema över hur det är kopplat...
En tanke är att köpa en beg ljusinsats på skroten för att se om det funkar med en friskare signalkedja i ljusinsatsen?

Tips på hur jag fortsätter mottages tacksamt.

/// Olof

Länk
Ja det är bara att gå bakåt i elkedjan.Går det fram 12V i kabeln?
fram till lamphållaren?
Med vanliga mätinstrument som du tycks ha går det bara att mäta på oisolerade ytor/kabelavsnitt men inte i själva kabeln.Det finns ett billigt instrument(<100:-)som ser ut som en penna med lysdioder 6-9-12V vars ena pol består av en sylvass metallspets som man sticker in i kabeln genom plastisoleringen till kopparkärnan och den andra polen tror jag är som en krokodilklämma som man fäster mot jord(-).Kan finnas på OK-mackar.Det kanske kan ge svar på problemet.
Längre än så kan jag inte komma.

Om det nu går 12V genom en kabel är det väl bara att lägga voltmeter mellan den och jord, så ser jag om det finns en spänning? Men nu vet jag ju som sagt inte vilka kablar i kablaget tills ljusinsatsen som skall vara vilken spänning osv.

/// Olof

Länk
Ingen annan som har nåt tips?

/// Olof

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.