|
|
|
|---|---|
| Vad e d mest effektiva enkla sättet (inte turbo eller lustgas) att kort ner tiden 0-100 km/h på en E30 320, 323 och 325? Vad måste man göra i en 320 för att kapa tiden 0-100 km/h till ca 8 sek, är detta möjligt utan lustgas eller turbo? | |
|
Det skulle kanske gå med annan utväxling ? Om det är bara 0-100 du är ute efter dvs. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Mindre Kg kortar tiden. Så släng ut allt som inte behövs. Ju lättare bil destto fortare kan du köra. Ska du få ner en 320 till 8sek så lär du ju få plocka bort nästan allt på bilen.. =) En 325:a bör inte vara några problem att få ner till 8sek. Genom att köra med chip,Sportfilter + avgas.. MVH jimmy |
|
| bättre däck..........diffbroms...träning på starter! | |
| Och så bör du undvika stora fälgar/däck. Max 15" antar jag, och lågprofil. | |
|
absolut inte lågprofil därbak, då du får sämre fäste annars skulle en dragster ha det,hehe Länk |
|
|
Lättning är receptet. Jag har kört 9,7 /124 km/h på 201 meter med en motormässigt helt orginal 325a Med rätt utväxling och bra grepp skulle det nog gå att ta några 10on delar till. På en 320 skulle man nog ha en lägre utväxling så den blev starkare i starten, på 325an kanske den skulle vara lite högre, alt större däck, då den med 205/50-15 bara gör 95 km/h på 2 an, växlingen till 3an tar onödigt med tid. |
|
|
Att en dragster har hög profil är väl mer för att det blir en viss utväxling i däcken. Då centrifugalkraften resulterar i att däcket får en större omkrets. ,,, tror jag iaf! ;O) Med lägre profil på däcket så får du en bättre utväxling på hjulen,, snabbare acc, men lägre topphastighet. ,,,,, amatörteorier, men kanske har liite rätt iaf! |
|
|
Får jag också hoppa på "amatörtåget"? :D En dragster har väll såna däck p.g.a att det blir väldigt mycket gummi, det plus ett inte alltför högt däcktryck gör att greppet blir optimalt i starten? Man ser ju i vissa slowmotionfilmklipp av Nitrobilar att hela däcken nästan vill kränga av fälgen... Men det är klart, kanske är en kombination av de båda teorierna? :) (eller ingetdera) |
|
|
Välkommen med på tåget. ;O) Låter som en kombination av detta! Som du säger, så blir det väldigt mycket anläggningsyta av däcket när det är "mjukt"/dåligt däcktryck. Och man ser hur däcker skrynklar ihopsig själv när man drar iväg. Men när man får upp lite fart så ser man också vid slowmotion att däcket blir högre och smalare. Så vi får nog säga att vi båda har rätt! |
|
| E30 320 har väääldigt låg utväxling redan i original... femmans växel i 50 är inga som helst problem, neråt 40 börjar det gå trögt (på högsta växeln!). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.