|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tror Tobias menar att det är en typsik "svensk" sak med avundsjuka och hobby-poliser. Självklart är inte alla svenskar inte på detta vis (Tobias själv är svensk!) och lika självklart är det att alla 19-åringar inte borde köra trampbil. |
|
|
Halloj! Jo, precis som acey säger: Jag är född i Sverige. Dock amerikansk medborgare... Nej jag är inte emot svenskar, men jag är imot den attityd som många av dem har. Der är som sagt inte första gången som jag varit med om saker som dessa. Man blir jäkligt less på det bara. De flesta vet vad "Den svenska avundsjukan" innebär. Som jag sa tidigare. Det är en skitsak att bli förbannad över, men det är en princip sak! Man kastar inte saker på en bil som kör på en allmän väg. Ibland undrar man om vissa människor någonsin kommer att ha vett i skallen. Sådanna betenden hör till barn, inte vuxna. Mvh Tobias |
|
kilroy |
Det finns ingen speciell "svensk avundsjuka"...avundsjuka svenskar beter sig på precis samma sätt som danskar, ryssar, amerikaner i samma situation. Avundsjuka är en mycket typisk mänsklig egenskap, den är inte kopplad till någon speciell nationalitet, den är tråkig att uppleva, men inte helt ovanlig.Avundsjuka är ofta något man känner när man märker att någon annan får ta del av materiella saker eller upplevelser...som man dessutom inte tror att man själv kan eller få ta del av.Inget i denna trådens tidigare inlägg pekar på något som har med avundsjuka att göra...däremot pekar det på polisers maktmissbruk, enskilda människors korkade handlingssätt, fyllons betenden, ungdomars agerande under inflytande av grupptryck och alkohol.Trist...? Självfallet...men inte något typiskt svensk... |
|
Kilroy: Att människor generalliserar får man väl leva med. Speciellt som ung. Det räcker väl att se till försäkringsbolagens premier. Alla kör inte som idioter, och jag har aldrig varit inblandad i en olycka ändå klassas jag ihop med övriga unga "idioter". Att uttrycket "den svenska avundsjukan" skulle vara något som är påhittat i denna tråd är väl knappast troligt. ”Den svenska avundsjukan” är ett välkänt begrepp världen över och handlar om många svenskars oförmåga att glädjas åt andras framgång. Intressant bok i ämnet är 'En flykting korsar sitt spårä skriven av Aksel Sandemose. Jantelagen: 1.Du skall inte tro att du är något 2.Du skall inte tro att du är lika god som vi 3.Du skall inte tro att du är klokare än vi 4.Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi 5.Du skall inte tro att du vet mer än vi 6.Du skall inte tro att du är förmer än vi 7.Du skall inte tro att du duger till något 8.Du skall inte skratta åt oss 9.Du skall inte tro att någon bryr sig om dig 10.Du skall inte tro att du kan lära oss något Visst finns avundsjuka över hela världen, men den svenska är speciell. Och visst gäller det inte alla svenskar men fördomar och generalliseringar finns överallt. Finnar dricker och bär kniv, svenskar är avundjsuka. Självklart skulle detta kunna inträffa någon annanstans men sannolikheten att det händer i sverige är högre än i många andra länder. |
|
kilroy |
Följande rader är inte skrivna av Aksel Sandemose...vilket troligtvis är en bidragande orsak till hans berömmelse...:""Visst finns avundsjuka över hela världen, men den svenska är speciell. Och visst gäller det inte alla svenskar men fördomar och generalliseringar finns överallt. Finnar dricker och bär kniv, svenskar är avundjsuka.Självklart skulle detta kunna inträffa någon annanstans men sannolikheten att det händer i sverige är högre än i många andra länder.""Detta är intressant...det skulle kunna bli ännu intressantare om du för oss avslöjade dina fantastiska källor som du säkert har som underlag till dina påståenden.Avundsjuka tillhör en av de sju arvssynderna tillsammans med bl a lättja och högmod. Eftersom nu svenskarna pekats ut som de mest avundsjuka...vilka är då de lataste? Norrmännen? Holländare? Jag antar att du har några siffror om det också i ditt, antagligen hittills, opublicerade underlag. "”Den svenska avundsjukan” är ett välkänt begrepp världen över och handlar om många svenskars oförmåga att glädjas åt andras framgång."Vilka inlägg i denna frågan har handlat om framgång? Vems framgång? Vilka av författarna till denna trådens olika inlägg har haft en sådan formidabel framgång så att det motiverar folk att kasta ut oidentifierade saker på gatan, att det motiverar fyllon att uppföra sig precis som fyllon brukar göra, att det motiverar berusade ungdomar att kasta ölburkar...? Kapa den här meningslösa tråden... |
|
Den som tidigare inte hört talas om den svenska avundsjukar, räck upp en hand.... Snacka om att hålla på att märka ord, det var ju liksom inte det som var poängen. en jag håller med om att uttrycket "den Svenska avundsjukan" är ett välkänt begrepp. /Christofer |
|
|
kilroy: Känns som att ditt påpekande är väldigt meningslöst. Det finns ett beteende som är vanligt i Sverige, som tråden handlar om, därmed inte sagt att alla svenskar beter sig på det viset. Jag är svensk och jag tar inte åt mig. Håller tvärtom med Tobias eftersom jag har sett beteendet och känner igen det. Oavsett om du kanske har rätt i din sak att det inte rent naturvetenskapligt går att visa att svenskar är mer "avundsjuka" (eller vad vi ska kalla det) än andra, eller inte, så finns det en viss svensk mentalitet som fortfarande finns kvar hos många svenskar i detta avlånga land. Tyvärr. Du kanske inte är av den åsikten, men jag förstår inte varför du vill skapa en debatt av detta. Det är rätt enerverande när man inte får njuta av de saker (i detta fallet bilar), som man brinner för. Folk, som av någon anledning, slänger sura kommentarer eller som i detta fall kastar föremål mot ditt fordon. /// Olof Länk |
|
| Kilroy: Tobbe träffade visst en öm punkt där...? | |
| Avundsjuka tror jag nog finns i alla länder, men det det är frågan om här är snarare missunnsamhet. Det finns alltför många som missunnar andra att ha det bättre än en själv. | |
kilroy |
Den här tråden startades med ett inlägg med rubriken "Vilken attityd svenskar har"...det verkar som om några har glömt det...Begreppet "svenskar" omfattar, om inte alla, så åtminstone de absolut flesta svenskar. Om det bara hade varit vissa svenskar, dvs de med en tråkig attityd, så hade antagligen artikelförfattaren haft rubriken "Vilken attityd vissa svenskar har"...vilket vi alla troligen hade kunnat hålla med om.Generaliseringar skall man vara försiktig med eftersom en generalisering, om den upprepas tillräckligt ofta, till slut upplevs som en absolut sanning, vilket den sällan är.Allt som debattörerna har drabbats av...sura gubbar, fyllon, fulla supporterskaror, maktmissbrukande poliser ...har jag drabbats av, både i Sverige men minst lika mycket utomlands. Det är en del av de mindre trevliga inslagen som drabbar oss alla, mer eller mindre. Att det skulle drabba BMW-ägare hårdare än andra...eller att svenskar i högre omfattning skulle vara syndabockar är naturligtvis rent nonsens. Det jag drabbas av som BMW-ägare, i högre omfattning än om jag körde Volvo, är att det är många vill testa sina bilar mot mig...och helst sätta dit mig naturligtvis. Sånt får man ta med en klackspark. Eventuell skadegörelse som drabbar BMW-ägare är självklart beklämmande, precis lika beklämmande som när det drabbar andra bilägare.Jag tror att vi som BMW-ägare skall undvika att plaska omkring i ankdammen och tycka synd om oss själva och tro att vi är något sorts hatobjekt för "alla avundsjuka svenskar"...det blir lätt lite patetiskt när man ger uttryck för "titta så elak han var emot mig"-känslan...Njut av din BMW...behandla andra som du själv blir behandlad, livet är för kort för att man skall slösa tid på fyllerister och sura gubbar... |
|
Okej jag kunde ha skrivit rubriken annorlunda. Var så förbannad när jag skrev det så det är väl därför. Självklart är inte alla svenskar svin, men saker som dessa händer så ofta. Det kan vara av egna erfarenheter och saker som man läser här på forumet. Tycker att många människor har väldigt taskig attityd i det svenska samhället. Möter sådanna människor varje dag på jobbet. Man blir helt enkelt less. Men visst har du rätt Kilroy, med att man inte kan gå omkring å vara lack på andra. Det är livet för kort för. Jag bryr mig inte om personen och var otrevlig mot mig, något mer. Jag var lack på honom för stunden men det var glömt dagen efter. Men, som jag har sagt. Det är dålig stil. Att vuxna människor beter sig på det sättet. Tack för mig! Mvh Tobias |
|
kilroy |
*Tobias...Jag håller med om allt som du skriver i ditt sista (senaste?) inlägg...hoppas dessutom att det blir en bra avrundning på den här tråden...kilroy |
|
Kilroy: Hoppas ja med... Dags att sova nu. Jobbet väntar imorrn :( Go natt på er BMW-folks! Mvh Tobias |
|
|
I egenskap av "inte svensk" (men sådan medborgare) undrar jag också vad du menar, Tobias, med "svenskarnas" attityd? Visst kan man bli arg på folk, och då säga saker som man inte menar. Det är förstås tillåtet att bli arg. Det är också mänskligt att generalisera, som du gör. Det är faktiskt ett sätt att få utlopp för sina känslor. Men om du menar att det de här gubbarna gjorde kan bara svenskar göra? Nja, säkert inte. Snarare så tror jag att samma gubbar i ett annat land hade gått betydligt otrevligare till väga än så, om de nu var på dåligt humör. Jag uppfattar svenskarna ("riktiga", infödda, ljusa sådana) som ganska hämmade när det gäller aggression. Det ska vi också vara tacksamma för. Enligt min uppfattning så är svenskarna hälften så utagerande än genomsnittet andra européer. Jag tror att svenskarna har en "inarbetad kultur" för att tolerera varandra. Det är näst intill tabu att visa starka känslor i det här landet. För då "gör man bort sig". Sedan hur man mår inombords av detta, det är ni som avgör. Några har svarat dig fantesifullt om hur du kunde besvarat dessa gubbar. Det håller jag inte med om alls. Träffar du på skitstövlar, svin och kanske ibland psykopater, UNDVIK dem till varje pris. mvh sword |
|
|
Nu kommer säkert denna tråd bli uttjatad, men jag tänkte fråga sword en sak. Det där du säger med att undvika dem till varje pris. Du menar alltså att jag bara skulle ha struntat i att stanna och kört vidare? Klart man undrar vad de håller på med när de kastar nått på en. Skulle inte du göra det? Visst sen kan jag hålla med om att det säkert finns galningar i andra länder som inte har nått vett i skallen alls, där man kan bli skjuten i fall man ifrågasätter någons handling. Men visst ska man undvika underliga människor så gott det går, men det finns ju gränser. |
|
| Jag skulle klive ut o ge de en rejal omgång samtliga gubbar Käringar skulle jag bara skälla ut! fast jag är ju en utländning så det är väl inte så konstigt att jag skulle reagera så! | |
|
>Tobias: Jo, jag menar faktiskt att Du ska försöka träna upp tankeverksamheten att kunna agera så. Nu lever du i det relativt lugna Sverige. Men du kan även här råka ut för otrevligheter som du inte kan drömma om just när du stannar för att se vad som hände. De kan faktiskt med ett enda slag göra dig medvetslös och ta sedan din bil (hämtat ur verkligheten,: den gången fick offret en skallskada och men för livet). De kan faktiskt bara knuffa dig undan/ur bilen och ta din bil (hämtat ur verkligheten). De kan också rakt av misshandla dig och ta din plånbok och sedan försvinna ut i intet (hämtat ur verkligheten). Jag har träffat många offer i ett skede strax efter brottet. Så, jag lovar att jag vet vad jag pratar om: Bästa sättet att få hjälp med att klara upp ett brott är att inte råka ut för det. Inget ont sagt om det svenska rättsväsendet. Hälsningar! Sword |
|
|
Idioter finns överallt, och väldigt många blir idioter när de druckit procenthaltiga drycker. Tycker det är naivt att skylla idioti på "svenskarnas dåliga stil", hörde härom dagen att en kompis var ute och gick mitt i natten när det plötsligt dök upp en bil med ett gäng invandrare som skrek "jävla svenne!" är det bättre? Eller rättare sagt: gör detta alla invandrare till idioter? Tycker inte det. Säg som det är istället, man kan vara idiot oavsett kön och hudfärg - han som kastade prylen var en idiot. Varken mer eller mindre. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.