AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.214

E38 - Vilka priser!

Sida 1 av 2
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Den billigaste E38:an på bytbil.se: Länk

Den dyraste E38:an på bytbil.se: Länk

Slutsats:
-För en 2001 E38 så får man 4 st 1994 E38
-250000 skillnad mellan 1994 och 2001 = 50000/år! =

Det är ju inte enbart årsmodellen som är skillnaden på dessa två bilar i exemplet....
Skulle vara kul att höra dem motivera priset 349 tusen :))

/Lazze
Länk
po
77
polman1
Bmw 528iaT-00
Om man jämför på dessa grunder så lär prisbilden bli ungefär likadan oberoende om man tex jämför volvos eller andra från A till B hinkar......

Bmw.....................a life style

sh
820
shu!
525i -91
Det är juh stor skillnad mellan dessa två bilar:

*Den ena bilen har gått 7,4k mil och den andra 21,5k mil
*Den ena är en 730 och den andra är en 740
*740:in har mer utrustning (navi med tv , xenon tex.)
*Det är skinn i 740:in
*skicket lär skilja en del

osv osv ..

jämför likvärdiga bilar av olika årsmodeller istället för din slutsats är ingen slutsats alls.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Tänk på att 740D är en diesel de är dyrare en bensin bilarna.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle ändå tro att en 740d för nästan 350´, kommer att bli ganska svårsåld!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
sh
820
shu!
525i -91
Johan B: Svårsåld ja , men det var juh inte det som var poängen från början.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, kanske inte...

Men jag skulle vilja säga att den sistnämnda av de två exemplena har en prislapp som ligger över vad som är normalt för motsvarande bilar på marknaden.

Den första bilen är nog mer realistiskt prissatt.

Man kanske skulle kunna använda bilarna som exempel på hur snabbt denna typ av bilar rasar i värde i stället...!?
Inga lysande investeringsobjekt precis - nästan i klass med Telia-aktier! ;o)

Mvh

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
740D 01 med dessa mil ligger på ca 260-270,000:- på mobilde.

sh
820
shu!
525i -91
Det skulle man kunna göra , men jag tycker ändå inte att bilarna är speciellt likvärdiga :D

Har dock spekulerat lite i varför e38:orna har ett sånt dåligt andrahandsvärde och jag skulle gissa på att dels så finns dom nya sjuorna nu och att folk är rädda för att köpa en sjua då det inte finns garantier eller dyl kvar. För dom kan vara rejält dyra att reparera,

Det är möjligt att jag är helt ute och cyklar också :) Åsikter ?

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Tror att shu är innte på rätt linje jag...

Bilen: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Största anledningen att de tappar så mycket i värde är nog det enkla fakum att det är "lyxbilar".

En presumtiv kund till en lyxbil är köpstark och vill oftast ha det senaste och lyxigaste.

När en bil blir några år anses den inte vara det senaste och därmed är det inte längre någon lyxbil i allmän mening....då rasar priset från "lyxnivå" till ungefär samma nivå som vanliga bilar. Extra tydligt blir det när det varit ett modellskifte, som i detta fall när E60 lanserats.
Själva mervärdet i lyxstatus försvinner och kvar finns "bara" nyttovärdet.

Höga ägandekostnader i form av hög skatt, hög bränsleförbrukning, dyra försäkringspremier och komplicerade tekniska lösningar (som kan bli dyra att laga om/när de går sönder) gör inte bilarna mer attraktiva för "medelbilisten".
Detta förstärker den negativa prisutvecklingen ytterligare.

Mvh

po
77
polman1
Bmw 528iaT-00
Håller med tillfullo..............
hmmmmm efter en stunds fundering (kanske 2 sekunder ,så är iaf jag på det klara med följande) en "gammal lyxbil" med ett högt bruksvärde passar mej perfekt*ler stort*.
Bekvämare bil för dom pengarna går inte att åka, för om jag ska välja mellan tex en sprillans ny Skoda,Kia osv eller en gammal Beemer 7a så är valet glasklart.......

BMW..........not just a car........................
Är de bara jag som frågar mig själv hur den billiga e38an kan ha stjärneker 44 fälgar? Kanske inte är en orginalfälg, men lite konstigt är de dock :) ET47 Borde inte fungera nämnvärt bra på e38.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Wendtan>> Det finns olika replikamodeller (tex Rial Flair, se tex www.reifen.com) av Stjärneker 44 till andra modeller än E46.
Mvh
Ollen: Rial Fliar är ingen replika av Stjärneker 44. De skiljer sig på flera punkter. Kika bland annat på navet, Det har en rund försänkning på orginalet medans Fliar fälgen inte har denna.
Fälgarna på bilden har denna försänkning, men de kan vara en replika från Molway osv.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Du får usäkta, men det var nog den mest korkade jämförelsen jag sett... att sen ta och räkna ut en värdeminskning per år på det gör att man blir förundrad... Du har inte ens tänkt tanken att det skiljer en del i inköp av en "o-utrustad" 730 och en hyggligt utrustad 740 diesel?
Visst rasar de som gråstenar, dessa lyxbilar men jämför samma utrustningsnivåer och motoralternativ. Och ta ett medelpris på årsmodellen och inte dyrast mot billigast.

/Christofer
Scheckheft
Hej
Hubbe325: varför detta agressiva tonfall i ditt inlägg? "Du får usäkta, men det var nog den mest korkade jämförelsen jag sett... " Vad vill du uppnå med detta? Trycka ner Don salvatore?Johan B har redan gett en bra analys av värdeminskningen hos lyxbilar. Saklig och utan påhopp.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Hubbe325:
Men nu, om du nu tycker att den är korkad så vill jag bara säga dig en sak, vart jag vill komma med det här inlägget är bara att visa den mkt stora skillnaden på pris på 2 modeller ur E38 segmentet, visst utrustningen är inte samma, inte motorn eller miltalet eller årsmodellen och skick! Men ändå en stor prisskillnad som inte är så stor för t ex andra modeller, för ändå, egentligen så är de ju samma bilar, från samma fabrik, samma kvalitet, samma kaross m m. Förstår du hur jag resonerar?
Sen det här med prisjämförelse var bara en kul sak för att se hur många billiga E38:or man får för den 740D'n.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ok, sorry.
Men jämförelsen är väldigt märklig. speciellt med kr/år i skillnad eller värdeminskning.
Här är ett exempel: 316i inkl komfortpaket, spretans ny: 199000kr.
330i-02 med lite lull-lull över 300 000kr. Alltså stiger E46 50000kr per år i värde? eller?
Förstår du nu varför jag anser att jämförelsen haltar rejält?

Ska nog kila ner till BMW och köpa ett par, verkar vara en bra bilaffär....

/Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.