AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.008

Vad är insektsskruven till för?

An
29
Andreas S
525i Touring -96
Hej!

När jag monterade lös fjäderbenet på min bil såg jag att man kunde vrida med en insektsnyckel högst upp!!! Vad är det för något? Det är ovanför den övre tallriken som håller fast fjädern jag menar. Under den lilla "plastpluppen" som skyddar muttern man skruvar loss tallriken med. Hoppas att ni förstår. Innebär detta att jag har ställbar dämpare eller?

Hoppas på svar: Andreas
Ursäkta ett mästrande svar:-) Insexnyckel använder man till en insexskruv, dvs en skruv med invändigt sexkanthål (nyckeltag). vad din skruv har för funktion vet jag inte.
Länk

/Udo Dirkelsniff
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Nej, det innebär inte att du har justerbar dämpare! På ex.vis Koni som har justering av dämparen uppifrån så finns en liknande fattning för att kunna justera, men är det originaldämpare du har på bilen så finns ingen justering av dämpkraften!

På i stort sett alla stötdämpare har man en insexfattning på kolvstången för att kunna hålla emot när man drar åt muttern som sitter på kolvstången, alltså muttern som håller ihop hela paketet, i fjäderbenslagringen under den "plastpluppen" som du formulerar dig!

Helt normalt o riktigt, ibland använder man sig av en utvändig fattning på vissa kolvar men insex är vanligast!

///Magnus
An
29
Andreas S
525i Touring -96
Tack ska du ha. Jo jag misstänkte att det var nåt sånt insexsfattningen var till för.

/Andreas
H.
8
H.l.a
535i -91
Har en liten fundering jag åxå...

På min 535:a så har framstötdämparna någon form av justering längst upp på kolvstången.

Den består av en liten axel som sticker upp i centrum som är platt upptill som går att vrida på. Vad kan detta vara?

Vet inte vad det är för märke eller någe på dämparen och inte heller ifall dom bakre har samma justering. Ska ta en liten bild på den sen så kanske det blir lättare att avgöra vad det är..

/Henrik...
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
H.l.a jag tror tyvärr att din "platta" kolvstång bara har samma funktion som ett insexhål. Helt enkelt för att hålla emot när man lossar/spänner mutter för att hålla fast "paketet". Stötdämparna bak på min e30 tourning ser ut ungefär som din beskrivning med "platt topp på kolvstången".
Har sådan platt kolvstång på mina dämpare också. Gula koni, men på de står det "Adjustable" så jag antar de är ställbara...?
Udo, mera mästrande då; Inbus kallas insex i Tyskland, i den engelsk talande världen lossar man en dylik med en "allenkey"... så har du lärt dig något idag med..*S*

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Insektsskruven måste väl vara till bromsen:)))) (förlåt)

/Udo Dirkelsniff

Länk
Nej nej nej, den är ju till spindel-leden ju!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
eller till bi-xenonljusen ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.