AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
527

Justerbart eller inte?

An
29
Andreas S
525i Touring -96
Hej! Jag har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med! Jag har sänkt min bil 40mm fram och 20mm bak. Fram blev jag jättenöjd men bak blev det för lågt. Den sjönk ca 35mm bak. Jag har en e46 sedan med originaldämpare som gått ca 10000 mil.

Kan dämparen påverka bilens höjd? Kan den höjas om jag byter till sportdämpare gjorda för en 20 mm sänkning?

Hoppas på svar: Andreas
An
29
Andreas S
525i Touring -96
Lite konstig rubrik blev det där...blir lätt så med för många öl i kroppen. Hoppas ni kan ha överseende med detta!

/Andreas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Höjden bestäms av fjädrarna.

Rent tekniskt skulle du kunna montera dämparna och bilen skulle ha samma höjd fortfarande...i praktiken finns det ett litet gastryck i dämparna som trycker ut dem något, men i förhållande till bilens tyngd lär det inte göra ens en mm. i höjdskillnad.

Jag tror inte att du skall räkna med att originaldämparna kommer att hålla speciellt länge pga tre saker:
1. Vid ca 10 000 mil brukar de vara ganska slut.
2. När man monterar lägre/hårdare fjädrar kommer de att utsätta stötdämparna för större krafter (för stora i förhållande till vad de är designade för), som sliter hårt på dem plys att de inte kommer att fungera så bra ihop eftersom dämparna och fjädrarna inte är matchade mot varandras krafter.
3. När man sänker en bil bör man använda kortade dämpare eftersom originaldämparna är för långa. Man riskerar att få genomslag i dämparen som kan förstöra dem och sedan kommer de inte att jobba i det område de är designade för = fungerar sämre än tänkt.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
An
29
Andreas S
525i Touring -96
Hej!

Jo jag vet det där om sänkningsfjädrar med originaldämpare mm. Jag ska snart kasta på ett par Bilstein sportdämpare men eftersom jag beställde från olika ställen (fjädrar och dämpare) så tar det olika lång tid att få grejjorna. Dämparna verkar dröja...jaja, jag kastade på fjädrarna i alla fall bara för att se hur det ser ut. Det var då jag märkte att den sjönk ihop ca 35mm bak istället för 20mm som jag ville. Fan jag som vill ha lite luft mellan gummit och skärmen. Hoppas att den höjs lite när dämparna åker på ialla fall.

/Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.