AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.060

Sonax Pro Wax hållbarhet!

Tja tja!

Har en liten fråga angående hållbarheten hos sonax proffersional wax! För lite drygt 1 månad sedan vaxade jag bilen och jag arbetade så att jag la på vaxet för hand för att sedan använda maskin för att ta bort det!

Nu till min fråga, i början så pärlar ju sig vattnet utan problem men nu efter ett tag så märker jag att vattnet inte pärlar sig lika mkt utan början "smeta" ut sig som de brukar göra på en ovaxad bil!

Man tycker ju att vaxet borde hålla längre än 1 dryg månad! Har jag gjort fel i nånting? Tacksam för svar!
Jag har användt sonax pro produkterna en del och dragit följande slutsatser:

*De är lönlöst att lägga endast pro vax om man inte först kör på sonax vaxpolish.
*Vaxpolishen smetar på mörkare metallic enligt min erfarenhet, oavsett hur tunt lager man kör på och hur länge de får torka.
*Hållbarheten är sådär, runt 2-3 månader skulle jag tro.
*Jag upplever att standardsortimentet från sonax har bättre hållbarhet.
Produkterna är dock ganska lättarbetade och sonax pro vaxpolish är grymt bra att använda som "bas" innan man lägger på ett flerstegs lackförseglingsmedel.

Slutligen kan jag VARMT rekommendera Lahegas Brightguard 37a+37b. Detta lackförseglingsmedel är totalt överlägset allt jag provat och har en hållbarhet på 8-10 månader.
Du hittar det på autoexperten.

Att vattnet pärlar sig är inget man eftersträvar i bilvårds världen då de skapar en "lins" som koncentrerar solljuset och kan skapa lackskador. De bästa är en jämn avrinning som ger en heltorr kaross.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan hålla med om att det finns vaxer som håller längre än Sonax pro-serien, men jag har inte arbetat med några vax-produkter som är så lättarbetade och i princip aldrig skapar flamningstendenser i lacken oavsett färg och temperatur/solsken eller ej, när man lägger på vaxet.

Har iofs bara använt vaxet på röd, metallicvinröd, metallicgrön, stålblåmetallic och vit bil...

Över lag tycker jag att professionalserien är trevlig att jobba med och ger ett bra resultat.

Att bara lägga på vax utan att polera med maskin innan dess, ger oftast inte så bra effekt.

Prova ett vaxpolish som du lägger på med maskinen och sedan torkar bort för hand, så tror jag nog att du får en bättre effekt.
Bäst är givetvis att lägga vax efter poleringen med vaxpolish eller polish (beroende på hur lacken ser ut).

Men vill man ha riktigt lång hållbarhet bör man nog lägga på lackförsegling som Wendtan skrev.

Jag har inte testat att lägga på egen lackförsegling på bilen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Glömde ju naturligtvis att skriva att jag gick över bilen innan med sonax bilpolish för att få upp lite glans! Där var arbetsmetoden samma som med vaxet, alltså på för hand å sedan bort med maskin!

Då va det endast bilpolish ifrån standard sortimentent ifrån sonax!kanske har något med det att göra?

Sedan vad kostar Lahegas Brightguard 37a+37b, brukar inte lahegas produkter vara av ett dyrare mått?

Tack för svaren!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Använd maskinen för att lägga på och polera med, och ta bort medlet för hand.
Dvs. låt maskinen göra själva poleringsjobbet.

Då får du ett bättre resultat!

När poleringen är klar behöver man inte lägga på vaxet med maskin, men det går bra att göra det.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Immer: Varför lägger du inte på med maskin?
Lägg på produkten med lätt fuktade rondeller och ta av den med en mjuk polerduk.
Att ta av produkten med maskin känns onödigt, de är ju det polerande momentet man vill åt.

Kör med pro vaxpolish, de är en bra produkt.

Lahegas Brightguard 37a+37b kostar runt 700 kr, men det är VÄDLIGT drygt om de används enligt anvisningen.
De räcker till 7-8 bormalstora fordon.

De största problemet när man polerar/vaxar som "amatör" är att man använder för mycket produkt.
När man kör på produkten så skall den knappt synas när man är klar med påläggningen.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
immer:
Jag har för mig att flaskorna kostar ca 300-400/st och som bekant så behöver du ju två!

Denna produkt är något som jag garantera ska testa till våren på båda bilarna, har tyvärr inte tid att göra det i höst plus att 520in ska bytas ut i början av nästa så då känns det inte lönt.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
blir alltid fel för mig när jag ska lägga på med maskin! tar väl för mkt medel så de skvätter åt alla håll å kanter! får testa med lite mindre medel nästa gång!

så det finns en produkt i proffs serien som heter vaxpolish då? det var mer än jag visste :)

tack för svaren gubbar, ni har löst en hel del problem för mig nu!
Jag stryker alltid ut ett tunnt lager medel med trasa på en begränsad yta. Taket brukar bli fyra delar.

Sedan köra jag ner det i lacken med maskin och efterpolerar med polertasa eller frottéhandduk.

Har använt Sonax PRO i ett par år nu och är TOKNÖJD både vad det gäller att jobba med det och hållbarheten.

I PRO-serien finns följande:
Trögflytande rubbing. Max 1500 rpm på maskinen!
Cleaner.
Vaxpolich.
Vax.

Kör man metodiskt med dom tre sistnämnda så håller det med BRA resultat i sex månader. Polerbehovet räcker då vår och höst!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Jao,får testa dom produkterna och göra enligt era beskrivningar! Hur ofta bör man använda wax polishen och vad gör den egentligen?
Jag kör alltid med cleaner och vax. Polichen tar jag typ varannan gång.
Den polerar bort mindre tvättrepor.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
ferraripeter
Man kan aldrig sia i hur länge ett wax håller. allt är beroende på hur man tvättar. hur ofta, väderförhållande, nedfall från himeln., sol. regn... ja allt.. går inte att avgöra exakt!!

det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet.
Ok,tack för tipsen gott folk! Ska ha det i baktanke nästa gång jag ser över bilen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.