|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett litet dilemma. Min 318 skall in på service, Inspektion II tror jag, om 100 mil. Nu är dilemmat att jag inte kan få tid förrän om ca. 2 veckor. Problemet är att jag pendlar 20 mil om dagen vilket innebär att jag hamnar ca. 100 - 200 mil över serviceintervallet! Hur skadligt kan detta vara för bilen? Bilen har gått strax över 9000 mil. Ett par mil över är väl inget men nu kanske det blir 200 mil! Vad tycker ni? | |
|
Ähh... man kan ju inte dra i handbromsen & svänga in på närmsta verkstad så fort lampan tänds. Så här är det nog för oss alla, man gör det så snart det går. Själv kör jag mer än 6000 mil/år så jag känner väl igen fenomenet, ibland går det ett par hundra mil över, och ibland gör man det lite innan lampan tänds. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Egentligen ingen fara alls, speciellt som du kör långa mil, så är din olja i bättre skick än en bil som körts korta sträckor på samma miltal. nu räknar ju indikator antalet lite bensin som förbrukats så en kortkörd bil uppnår ju servicepunkten tidigare pga högre förbrukning, men du ska inte oroa dig det finns garanerat 200 mils marginal på oljekvaliten. Lite taskig planering från din sida kanske, men så blir det ibland för oss alla tyvärr. ///MVH Hasso Länk |
|
OK! Visst är det taskig planering men till mitt försvar kan jag ju säga att den ibland drar av 10 mil och ibland 20 mil för en faktiskt 10 mils sträcka! :) Om jag förstått det rätt så är det väl just oljekvaliteten jag kan vara orolig för? Hur är det sedan... Om jag förstått rätt så kostar byte av växellådsolja och olja i slutväxeln extra? Något "alla" gör? |
|
|
Olja i växellåda och slutväxel bör man absolut byta, trots att BMW hävdar att det är sk. "evighetsolja" i dem, mest ett trick för att få ner servicekostnader / miljöomkostnader enligt mig. Kontrollera, om du nu betalar extra för det, att det verkligen blir gjort då det typiskt är en sådan detalj (liksom luftfilterbyte) som det slarvas med. Boka tid för service gör man ju normalt då den gula tänds, men det är ju ingen fara om du kör några mil "på det röda", speciellt inte om du bilen bara går pendlar mil. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.