AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
676

Nån som provat köra 205/60-16 på E39 touring?

Funderar fram och tillbaka om vilka dubbfria vinterhjul jag ska ha på 530an.
225/55-16 känns lite onödigt brett kan jag tycka. 205/60-16 har ju i princip samma omkrets om jag inte misstagit mig alldeles.

Nån som har erfarenhet av denna dimension?
Åsikter?
yngman
Detta bli många i och för sig...

Har i o f s dubbade...

Har i o f s 15 tum...

... men tycker att 205 fungera utmärkt på vinterdäcken. Plogar mindre och dessutom blir de trots dubb tystare är 225:orna.
Beror lite på vad du proriterar, om du kör mycket barmark eller mycket modd/snö om det är framkommlighet på småvägar som önskas...

Kör själv med Nokkia friktionsdäck i den skånska "vintern", såväl 195/65-15 som 205/65-15 på min E34 530 (V8) liksom på min E39T funkar fint även i 160 med 4 pers och takbox på väg mot alperna liksom i 10 cm nysnö..
Se bara till att få T eller H märkta däck som är lite "hårdare" i stommarna än Q märkta som kan vara "svampiga" på tyngre bilar (framför allt när det är + grader ute...)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
jag ska köra i vinter på 215/55-16 nokian hakkapelitta Rsi som är R-klassade(170km/h).

Gasar-Magnus, vad är de för modell på dina Nokkia?

de finns en hel del sk "mellaneuropa" vinterdäck dubbfria typ nokian hakkapelitta WR, Michelin Alpin m.fl... som är hårdare i stommarna o.s.v.. men har typ INGET fäste jämfört med fullvinter dubbfria...

Riktiga motorer har 6cylindrar =)
Just nämda "euromodeller" som är alldeles vad som passar Skånes "vinter"....
Ger alldels fullgott fäste på det mesta utom blank is ( och passar det sydsvenska moddföret fint...)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.