AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.627

Skakningar i ratten vid inbromsning

Ratten skakar väldigt när jag bromsar. Var är fel? Om bromsskivorna hade varit skeva så hade det väl vibrerat kraftigt i bromspedalen också (det gör det inte)?

Man brukar inte känna vibrationer från pedalen om skivorna är skeva, jag skulle tro skeva skivor.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Var det länge sedan du bytte CASTERSTAGEN?
Danne

- H U M A N R A G E -
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Samma problem med mig faktiskt. Tycker inte heller att pedalen skakar. Har bytt skivor och belägg 2 gånger och det har inte hjälpt. Även ingen skillnad när jag har sommar eller vinterhjulen på heller. Ibland kan de skaka mer än ännars, ibland skakar de så att man tror att bilen ska hoppa av vägen typ.
Vad är där egentligen för alternativ vad det kan vara?
Spindelleder och styrleder ska vara intakta oxå... mvh Daniel

"E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån"
Jag har faktiskt ingen aning när casterstagen byttes... Vad är symptomen när de behöver bytas?

Fr
26
Freddiz
540iA Touring -95
Det låter som om det är casterstagen, testa att köra i 20-30 km/h och bromsa lagom hårt snabbt. Klonkar det fram så är det casterstagen. Bilen kan även vingla lite på spåriga vägar.
(Det låter inte speciellt högt om casterstagen när man bromsar)

Ut och testa....
Tack Freddiz,
Bilen är faktiskt spårkänslig men tyvärr kan jag inte höra något klonkande när jag bromsar hårt. Kan man känna på dem ifall de är kass?

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Har samma problem med skakningarna vid inbromsning hadde nya kasterstag och bussningar liggandes men jag tänkte att jag skulle besiktiga innan bara för att få det bekräftat. Det visar sig enligt bilprovningen att casterstagen och bussningarna var ok. Ingen anmärkning alls. Jag frågade till och med spescifikt. Vad tror ni om det?
Danne

- H U M A N R A G E -
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Bilprovningen kollar mycket dåligt på just casterstagen , det kan vara glappt i leden utan att dom över huvud taget märker det!!
Och lika med bussningarna tyvärr, att bilen gått igenom Bilprovningen är inget garanti att allt är i bra skick, eller ens normalt slitage på delarna, den koll som görs är undermålig o många gånger missas saker på kontrollen, tänk bara på den korta tid det normalt tar, 10-15 minuter för att kolla över hela bilens alla säkerthetspunkter räcker inte!!!! Ger inte mycket för den "kontroll" som görs årligen av SBP!

Troliga orsaken till vibrationer i bromsarna är följande: Casterstagens bussningar, bromsoken (om dom kärvar så uppstår vibrationer), skeva skivor som förstärks genom att något mer är slitet i framvagnen o glappar, då ökar vibrationerna drastiskt!
Det är dom 3 stora o mest förkommande sakerna, sen kan dåliga stötdämpare, obalans i däcken, eller ej centrerad fälgar ge upphov till kraftigt ökade vibrationer vid inbromsning!

///Magnus
Fr
26
Freddiz
540iA Touring -95
anledningen varför jag har lite koll på detta är att jag var hos Bil & motorteknik i huddinge med min 540 med just detta fel!
Jag hörde inte att det klonkade om casterstagen, men tro mig det gjorde perre!
(Det måste vara stockholms bästa BMW mekk)
Grymt seriös!!!!
Är det någon som har erfarenhet av dom sen tidigare?
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Perre e bäst! SÅ är det bara! Allt man inte kan fixa själv åker jag dit med! Så det så...

- H U M A N R A G E -
Sp
3.093
Spajjjs
Passar casterstegen in på min beskrivning oxå? Hur kan man kolla dessa? hur mycket kostar de att byta? mvh Daniel

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har du bytt bromsskivor och belägg, så är det med största sannolikhet casterstagen som ställer till med skakningarna när du bromsar. Antagligen så är det bussningarna på casterstagen som är slut. Då är det bara att pressa ur dom gammla bussningarna och in med nya. kostar ett par hundralappar i material. Ska du lämna in bilen går det nog på en till tvåtusen kr att få det fixat.

///Jesper

BMWCS #5494
Sp
3.093
Spajjjs
J.Dredd: Du verkar ha bra koll på det här. Vad e symptomen vid dåliga castersteg?
Vibrationer vid inbromsning?
Svängig bil vid ojämnheter?
Kan även tycka mig höra nått konstigt ljud i framvagnen ibland när jag bromsar o de skakar som fan i bilen...

tack på förhand // Daniel

Uf
3
UffeM
520i Touring -92
Jag har samma problem,vid inbromsningar i hastigheter runt 90 så vibrerer bilen häftigt.
Har dock kommit fram till att om jag kopplar ur så slutar det,vilket får mej att tro att det är nåt vajsing med drivlinan.
Typ dåligt stödlager eller en dålig hardyplatta.

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Usch, tycker detta verkar vanligt med BMW! inget man vill dras med på en "high end" bil!

Min "nya" 323 Touring har konstiga vibrationer....

Vid acceleration (?) skakar ratten för att sedan bli helt stilla i högre hastighet, inbromsning från hög hastighet så skakar det, men lugnar ner sig under 60 km/h ca....

Skivorna är nybytta innan jag köpte bilen, börjar undra om det hela kan ha att göra med obalans i min 17" hjul....däcken är ganska slut, och klistervikter kan ju lossna...

Kan dessa vibbar bero på dålig balans? eftersom jag INTE känner vibrationer vid härda inbromsningar under 60 km/h ?

/Klas
Sp
3.093
Spajjjs
Vid dålig balans så borde hjulen rulla ojämt, och det skakar, även om du inte bromsar väl? eller har jag fel för mig?

// Daniel

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.