AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
537

Går på fem..

Jo
112
Johnboyen
320i-91
528i-87
Gjorde en ordentlig tvätt av min 320-91 idag, inkl motortvätt UTAN högtryck utan med svamp, schampo, och avsköljning med ett strilmunstycke på vattenslangen. Jag gjorde detta på jobbet och körde sedan hem i en ren och fin bil. Jag ställde den och gick in i ett par timmar, sedan skulle jag iväg och startade bilen, kom på att jag skulle lägga ut en sak ur den, så jag lät den stå på och gick runt den. Då hörde jag att den inte gick på alla cylindrar, 5 st närmare bestämt. Satte mig och körde, och visst, den var seg, men över 32-3500 varv så tände den till på alla. körde ett tag för att "blåsa ur den" Det blev inte bättre, utan nu tände den bara på alla stundtals över 4000 varv. Så höll det på hela åkturen, som var på cirka 5 mil. Tänkte låta den stå tills imorgon nu för att se om den läker sig själv... tips och ideér?
Lyft kåpan över tändstiften och blås rent med tryckluft i tändstiftshålen.

Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Toplockspackning om du har ren otur!
Mirakel på bmw kan inträffa....dock åt fel håll!
Tyvärr Lycka till annars
l3
180
l3xus
323TIC -83
Tror inte det är något fel på topplockspackningen eftersom den går bra på högre varv och det inträffade i samband med motortvätten. Vissa bilar är känsligare än andra på detta med fukt. Motorerna med tändstiften djup nere i toppen tycker jag är känsligare eftersom det lätt rinner ner vatten där och då får man bara blåsa rent som Asse sa.

Efter en motortvätt brukar jag alltid blåsa rent där det samlats vatten och vid de känsliga ställena och låta motorn gå ett tag på tomgång så den blir lite varm och vattnet dunstar bort, brukar aldrig ha något problem då.
Jo
112
Johnboyen
320i-91
528i-87
Det konstiga var ju att den gick perfekt efter tvätten, det var när jag hade kört hem (ca 5km) och ställt bilen ett par timmar, då gick den dåligt. Men jag testar att blåsa rent ordentligt, så får vi se!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Samma sak har hänt mig på en annat bilmärke, den började gå dåligt några dagar senare pga fukt i tändhattarna.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.