AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.129

kan man ha 19" M3 fälgar på e46 sedan?

jag hittade denna annons "NYA 19 TUMS M3 HJUL MED NYA DÄCK PASSAR ALLA BMW E 46 . KRÄVER LITE BEARBETNING AV HJULHUSKANT BAK, 8, 5*19 + 9, 5*19".kan man verkligen ha dom har fälgarna på en e46:a sedan?

*En gång Bimmer alltid bimmer*
orginal m3 19" passar inte bak. Framfälgen passar runt om dock.
Dvs du kan ha 8.5tum bred fälg runt om, 9.5 tum bak blir för brett.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
9,5 fälgen är inte för bred bak men däremot är offsetet för lågt så den kommer sticka ut utanför skärmkanten...

/Johan

Min bil: Länk

Johan: När vi provade så tog bakre fälgen i innerskärmen.

Länk
wendtan: Har ju fortfarande med offset att göra. Bör ligga runt 45 om man ska få in 9,5. Sen kommer det behövas valsas...

/Johan

så ni menar att det går inte alls att ha 9,5 back på en e46 sedan?
då snackar denna handlare bara skit med att det passar till alla bmw e46 med "LITE BEARBETNING AV HJULHUSKANT BAK" eller?
tack för alla svara.

*En gång Bimmer alltid bimmer*
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
9,5" bredd går att ha på E46 om det är i kombination med RÄTT inpressning på fälgen man använder!

Original M3E46-fälgarna har FEL inpressning på bakfälgarna för att passa på vanliga E46:or.

Om någon säljer M3E46-originalfälgar och säger att det räcker med "lite bearbetning av skärmkanterna", ljuger de!
Jag har sett mängder av begagnadeM3E46-annonser där de påstår detta. Troligen är det inte lätt att sälja dessa fälgar eftersom den presumtiva kundgruppen (endast M3E4-ägare) är mycket liten och dessutom troligen så köpstark att dessa personer oftast inte köper begagnade fälgar...

Förutom att det inte får plats, är det både olämpligt ur slitagesynpunkt på hjulupphängningsdetaljerna bak (större slitage) och väguppträdande hos bilen, att ha fel inpressning på fälgarna....om man nu trots allt skulle lyckas få dit dem.

Utöver detta är det inte tillåtet att göra så stor spårviddsförändring, och man riskerar att få anmärkning hos bilprovningen och ännu värre: få problem med försäkringsutbetalning om det skulle bli aktuellt.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Men snälla nån, jag vet att e46 m3 fälgarna har fel offset bak :)
Det fysiska dilemmat du stöter på när du försöker montera dit Dom är dock att de tar i innerskärmarna bak.

Jag har nog aldrig sett någon med nersvarvade 19" M3 E46 bakfälgar till rätt ET, vilket jag skulle tro har att göra med att man måste svarva ner fälgen så mycket att de påverkar hållfastheten på navet.

Jag uttryckte mig lite klumpigt ovan, de går att köra med 9,5 tum gred fälg bak med rätt ET. Problemt är snarare att de inte är helt smärtfritt om man lastar bilen osv.
En god vän har 9.5 breda BBS fälgar bak på sin e46 sedan och den "gnider" emot när han lastar in 4 pers.
Inte särsklit användarvänligt kanske?

Länk
S328R här på forumet hade M3ans bakfälgar på sin 328 sedan. Han hade både valsat och svarvat... Så det är mycke jobb att få dit dem och personligen tycker jag inte det är värt det. De fälgarna är snyggast på en M3a...

/Johan

Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
får man fråga, vad är det för offset på dom originala BMW 19" evo smidda?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.