|
|
|
|---|---|
|
Har under en längre tid funderat på att trimma bilen, en BMW 530d-04 (E60). I nuläget lutar det mest åt en box från KCR, jag har dock fått höra att vissa bilar har havererat efter liknande ingrepp. Jag antar dock att det är bilar som har några mil och år på nacken? Skulle vilja veta om någon har erfarenhet överlag av KCR och nyare diselmotorer. Om någon har erfarenhet av något annat märke så är jag väldigt tacksam för det också. Alla tips angående trim av en ny disel mottages varmt, eftersom jag inte är något proffs på detta området och väldigt gärna vill ha mer ös i kärran :) | |
|
Finns information att hämta om just KCR-boxar till 530d E60 på forumet. Använd sökfunktionen och du kommer att hitta den information du söker. MVH / Jacob |
|
|
ForesT: KCR har en motorgaranti man kan köpa till: Länk Naturligtvis förutsätter jag att motorn körts in ordentligt (~2000 mil) innan du trimmar den. Hur långt har den gått? Mvh |
|
|
rob_t_j72: Varför så lång inkörningssträcka? Kollar man KCR:s hemsida angående garantin så står det att bilen ska ha rullat 100 mil innan trimmning. Läser man sen vidare så står det att garantin slutar gälla vid 6000 mil. Ska man då köra in bilen i 2000 mil först så har man alltså bara garanti under 4000 mil vilket i mitt fall avverkas på ca 9 månader. Just nu har den gått 200 mil. |
|
|
Innan du trimmar din bil, bör du vara medveten om att det är många haverier hos BMW-dieslar när de chiptrimmar! Har till och med gått ut ett särskilt servicemeddelande till BMW-verkstäderna om detta... Jag skulle inte chansa i alla fall! Finns som sagt rätt många trådar om detta sedan tidigare. Om du använder "sök inlägg" hittar du dem. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vilka dieslar gäller det? Och vad är problemet /n? W |
|
|
ForesT: Tyvärr så tar det längre tid att köra in dieselmotorer än bensinmotorer, och trimningsgraden är rätt hög på BMW:s senaste dieslar. Hållbarheten (i det långa loppet) reduceras rätt dramatiskt om du trimmar innan bilen gått minst 8-900 mil, en bensinmotor har man kört in hjälpligt efter 3-400 mil. Mvh |
|
|
Wille, servicemeddelandet gäller alla BMW-bilar med dieselmotor. Kolla din mail! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har monterat en KCR-box på min fars 530d E61 och det fungerar bra. Den hade gått ca 800 mil när jag gjorde det. Det blir skillnad men inte mirakulöst :-) Vi har ESS kompressor i två bilar och då märktes skillnaden utan att man behöver tidtagarur för att se skilladen | |
|
Johan B: Jag såg att en användare vid namn KCR hade skrivit i ett annat inlägg här på forumet i samband med tunertestet i Bilsport. Där hävdade han att de inte haft några haverier på bilar utrustade med KCR box. Ett annat alternativ som jag hittat är ett chip från AC-Schnitzer. Ger inte lika mkt effekt som KCR och är dyrare: 255 hk vid 4000 rpm 550 Nm vid 3000 rpm 0-100 på 6,8 s Max hastighet 252 km/h Pris enligt PDF hos OCL-Brorsson är 15 999 kr exkl moms. Frågan blir då naturligt om detta trim skulle vara "säkrare" och inte slita lika hårt på motorn? Vilka kan de rent praktiska skillnaderna vara mellan KCR-boxen om man jämför den med AC-Schnitzers? Om man bortser från priset skulle man då välja AC-Schnitzer istället? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det som har så ny bil att maskinskadeförsäkringen via ordinarie försäkringsbolag gäller får ingen ersättning om bilen har modifierats för ökad motoreffekt. Det första dom tar hand om är ev styrboxar för utredning innan verkstaden får röra bilen å försäkringsbolagets vägnar. Har en snygg bild på en 525TDS kolv som inte ser kul ut. ///MVH Hasso Länk |
| Oftast kan man teckna en kompletterande försäkring via chip- eller boxtillverkaren så att man slipper betala ett sådant kalas själv. | |
| Har AC-Schnitzer nån motorförsäkring? Om inte så är KCR att föredra. | |
|
Jag skulle definitivt inte chippa en bmwdiesel med den erfarenhet jag har och de skurna motorer jag kikat pa.... Asken |
|
|
Kanske dom som har haft problem, inte har använd fabriks inställningen på KCR boksen ?? Gtot |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag har provkört en sådan, och säger bara fy f-n vilket drag! eller rättare sagt suuuug, mer vridmoment än M5 E39. väldigt civiliserad acceleration, till man kollar hastighetsmätaren. den bilen hade gått 1000 mil med chip utan problem. mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.