|
|
|
|---|---|
|
Vad är det som skiljer mellan 12 ventilars motorn och 24 ventilars motorn? MVH Johan | |
|
Det är en helt annan modernare motor, jag antar att du jämför 2 eller 2,5 liters maskinerna i 5 serien när bytet skedde 90/91? Den nyare M50 motorn har dessutom kedja till kamdrivningen jämfört med den gamla M20 som hade rem. Sent 92 fick den nyare M50 motorn vanos, variabla ventiltider som förbättrar vridmoment på låga varv och ger en lägre bränsleförbrukning. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
jag syftar på 2.5 liters motorn. Vad skiljer blocket åt? Mycket jobb med att konvertera en 12v till 24v? =) |
|
|
För mycket jobb skulle jag tro då kyl och oljekanaler inte stämmer alls såvitt jag föstått det, + kamdrivningen också. Då är det nog lättare att hänga i en hel motor istället. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Som Greenberg säger skiljer sig motorerna ganska mycket åt. Elektriskt är även annorlunda på dem, de har olika sorters motorstyrningar (Motronic) och olika växellådor. Med andra ord, mycket jobb och dyrt att konvertera. Dessutom kommer bilen troligen inte gå igenom besiktningen. /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.