AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.867

Vid hur många volt räknas det som "högnivå"?

cane
Jag har ett slutsteg med RCA in ställbart mellan 0.15v till 7.3v. Måste jag använda en extern högnivå till lågnivå omvandlare från en RDS professional radio då, eller är 7.3v = högnivå?
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Om du inte har lågnivåutgång på din stereo så måste du använda omvandlare.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Högnivå avser ju en signal som kan driva en högtalare. Vilken spänning den arbetar med kan variera stort, beroende på hur effektstarkt steget är. I det här fallet så rör det sig ju om din orginalstereo och den är inte så värst effektstark, men den kan ge en signal som är större än 7,3 V. Du får nog krypa till korset och köpa en lågnivå till högnivåomvandlare.
No
5.161
Nockenwelle
Jag menar naturligtvis en högnivå till lågnivåomvandlare och inget annat.
cane
OK... tack! Några tips på var man kan köpa omvandlare med bra pris/kvalitet (förutom biltemas 69kr variant)?
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Det behövs ingen omvandlare! Den förstärkare jag använder tar upp till 8V in och det går färträffligt rakt in från en RDS Professional med känsligheten ställd på ungefär 4 Volt.

Däremot håller jag med Nockenwelle om att vad som egentligen skiljer lågnivå mot högnivå iaf i mer normala bilstereosammanhang är strömförmågan, dvs utimpendansen, inte spänningen.

Mvh Björn
No
5.161
Nockenwelle
En lågnivåingång har ju en impedans på 10 kOhm eller något liknande. Det betyder ju att strömmarna i vilket fall blir lågt. Om det går att ställa för upp till 7.3 V så har antagligen stegets ingång dimensionerats med lite marginal, dvs det tål mer än 7,3 V. Tyvärr så kan ju steget gå sönder och det är tveksamt om garantin gäller om lågnivåingången matas med högre spänning än vad som är OK enligt papprena. En huvudenhet kan peta ur sig mer än 7,3 V på högnivåutgången.
Så jag tror du har alldeles rätt i sak balmgren, men det är ändå knappast något jag skulle rekommendera.
Jag tror inte att en original huvudenhet ger mer än c:a 10 V på högnivån ut, så det borde ligga inom "överdimensioneringsmarginalerna", men som sagt, då är det ju det här med garantin.
Visa användare
1.621
balmgren
Jag vill faktiskt framhärda i att det går bra och det är lätt at kolla med obetydliga risker.

Spänningsnivåerna som nämns ovan är ju verkliga max-spänningar med volymen ställd på absolut fullt. Dessutom har jag mycket svårt att tro att något skulle gå sönder om man nu verkligen skulle överskrida inspänningen med några tiotals procent, konstruktionen på ingången har med säkerhet allra minst strömbegränsing och säkert flera skyddsåtgärder, bilar är ju inte snälla miljöer rent elektriskt och en tillverkare av förstärkare med "skör" design skulle kvickt få sitt rykte skadat.

Hur att kolla då? Koppla in och prova på låg volym och höj efter hand, om inte annat så borde det börja dista och låta illa långt innan något går sönder. Signalsspänningen in till steget är ju direkt proportionelig till vad volyminställningen står på.

Mvh Björn
En LC6 ifrån Audio Control är det Cane behöver men det kostar en liten slant. Den är speciellt anpassad för huvudenheter med stor uteffekt eller t ex nya E60 med MOST bus om man måste koppla på efter en inbyggd förstärkare.

Länk

/RS2
No
5.161
Nockenwelle
balmgren, jag tror också att det fungerar, och att det bör hålla. Tyvärr finns det ju företag som är extremt kinkiga med garantin. "Har du öppnat locket så gäller inte garantin". Om det framkommer att steget varit kopplat på ett sätt som inte faller inom rekommendationerna ska man inte bli överraskad om garanti nekas även om det fel som uppstått inte har med inkopplingen att göra.
Bara för att reda ut begreppen så finns det tre olika typer av signaler som används och som man måste hålla isär och dessa är "unbalanced line level" (lågnivå), "speaker level" (högnivå) och "balanced differential".

Så det är bättre att använda de engelska namnen för att undvika alla missförstånd speciellt som allt fler stereo och bil tillverkare använder sig av relativt höga spännings nivåer och balanserade signaler.

Angående frågan om impedans ovan så är det faktiskt inte slutsteget som har störst risk att gå sönder utan huvudenheten så man måste använda en signal omvandlare om inte förstärkaren kan ta signalerna direkt.

/RS2
Visa användare
1.621
balmgren
OK, nu har jag mätt och ut ur en RDS Professional kommer det 2.9 V som mest med volymen ställd på max och skärt brus på CD som signalkälla. Detta mätt med en spektrumanalysator.

Mvh Björn
No
5.161
Nockenwelle
2,9 V motsvarar bara 2,1 W i en 4-Ohms last. Nog för att det finns gott om glädjesiffror i effektangivelser, men mer än så borde det allt gå att få ut. Troligen skulle du få högre spänning om du mäter med en sinuston i stället för med brus.
Visa användare
1.621
balmgren
Detta är alltså den omdebatterade "lågnivåsiganlen" som leds in i diverse originalförstärkare såsom DSP'n eller om man har byggt om in i de eftermonterade slutstegen.

Mvh Björn
No
5.161
Nockenwelle
OK. Jag trodde du talade om en högnivåsignal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.