|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 525 TDS Toruing -96 med sportpaket=sportfjädring som jag är jäkligt less på, har istället tänkt montera in nya orginal fjädrar och stötdämpare för att få komfort, vet någon om det bara är att montera i fjädrar och stötdämpare med orginalfjädring eller behöver man även byta fjäderben? Har sökt på forumet men inte hittta någon som skrivit tidigare om detta... /Lasse | |
|
Många eftermarknadsprodukter som säljs är bolt on kit. Dvs. att dämpare och fjäder passar direkt på bilens fjäderben(t.ex. Bilstein, H&R, Sachs m.fl.). Frågan är väl vad det är för prylar som sitter på din bil? Vet inte hur det ligger till med bmw original sportfjädring men det borde gå. kolla med bmw i så fall. Men är verkligen bmw sportfjädring för hård???om det är det du har dvs. +Hjulinställning efteråt. |
|
|
Jodå, jag har BMW:s orginalmonterade sportpaket med sportstolar och nivåreglering m.m. och jag upplever den jäkligt jobbig och stötig, hade 17" fälgar tidigare men det var olidligt så jag kör nu på 15" för att ha någorlunda komfort. Har noterat att vissa inte tycker att den är stötig men det är väl subjektivt. Har du någon länk till någon som saluför dessa "kit" ? /Lasse |
|
|
Kolla om det är samma fjäderben på sportpaketet som original genom att ringa bmws reservdelsavdelning. Det kontrolerar de med glädje. Om fallet är så (vilket det förmodligen är) så köper du nya standard fjädrar och dämpare till din bil och monterar i plus att du sätter på 17" arna igen... För bästa pris så handlar du dem hoss motornord eller bildelsimoprten. Samma delar i det fallet men bättre pris. Förmodligen kan du sälja dina sportprylar på beg. markanden |
|
|
Är hydraulklockorna till nivåreglering sönder, blir bilen stenhård bak. Kolla dessa först. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det är samma fjäderben på en 525TDS Touring -96 oavsett om du har sportfjädring eller inte. Men jag rekommenderar dig att istället köpa nya sportfjädrar, de är bra komfort i dem, jag vet eftersom jag nyss köpt nya sportfjädrar (BMW Original) till min 525i -90. Tidigare hade jag Original fjädrar, dvs ej sport och tro det eller ej men komforten blev bättre nu med sportfjädring! Original fjädrarna är alldeles för klena. Men för att byta behövs bara fjädrar o dämpare, resten behåller du. Dvs fjäderben, lagring m.m. Men, köp också nya dammskydd, genomslagsgummin och fjäderunderlägg. De kostar inte mycket. /Per |
|
|
Glömde en sak. Dina fjädrar som sitter på nu är troligen dåliga, de blir mjuka med tiden, därav "slår det igenom" vid ojämnheter. Nya fjädrar är A och O. /Per |
|
|
Hur är det med sprtfjädrar egentligen? Är de kortare än orginalen? eller kan man bara byta rakt av från org sportorg?? *BAWORAK* |
|
|
Skulle vara svårt att rekomendera, när man inte vet förutsättningar som, vägstandard etc. Jag har en känsla av att BMW har nog hård sättning som standard och i kombination med glesbygdsstandard på vägarna där jag bor så skulle jag aldrig välja sportfjädring på en BMW. Tycker min är lagom nu med ny uppsättning fjädrar dämpare bak, i jämförelse med polarns 320d -00 så är den på gränsen för hård fast han har standard. Hans dröm var sport när han köpte men ångrar sig inte i dag när det vart standard pga pris.. Så tänk på att det varierar på vägstandarden. Så jag kan förstå att nån vill byta bort sporten mot komfort. PS Finns säkert en hel del som vill byta fjädring med dig W |
|
|
Det finns väldigt många olika fjädrar till E34 från BMW. Fjädrarna jag köpte till min E34 var till en bil med M-sport chassie och klimatanläggning, olika på klimat o inte. Mina fjädrar vart lite kortare, men inte mycket. Själva fjädrarna som sådana var kortare innan monteringen, men efter monteringen var det ingen större skillnad. Lite, men inte mycket. Detta beror på att de nya fjädrarna vart hårdare och "tröcks" inte ihop lika mycket som de gamla. Jag kan inte förstå varför varför man vill byta bort sport mot komfort, det blir ju sämre komfort och en väldigt vinglig bil med original std fjädrar. /Per |
|
|
per_j82 Upplevelsen jag har mellan orginal och sport är att sport fjädringen "slår" MYCKET hårdare i skarvar gropar etc. och som Wille är inne på så är det skillnad på vägstandarden. Bor i Luleå och kör en hel del efter småvägar där man grinar illa när det slår i bilen, körde med 17", 255/40 bak och 235/45 fram , jag trodde bilen skulle ramla isär vid alla tjälskott. Håller man sig till normala vägar så är komforten helt OK. Om någon är sugen på att byta mot mina sportfjädrar så hör av er... /Lasse |
|
|
Min mor har en t5 kombi med sport och 17". 5 år nyare och halva körsträckan på mätaren, men den ger epelepsi känning när man tittar i backspegeln och ser en skallrande baklucka och ljudet är bedövande. Bilen gör sig hyffsat på E14 vilken är våran bästa väg men där känner man gupp och tvär spricka ända in i ryggmärgen. Visst den gungar inte men tar hellre det än det övriga. Den är garanterat sämre än hårdaste BMWpaketet, men ändå. Vi åkte en grusväg ifjol sommar som var som tvättbräda i en mil och jag åkte tyst och behagligt hela vägen och det ända oväsen kom från ljudanläggningen till skillnad från den sportiga t5 där resenärerna klev ur och kliade sig i örat och garanterat inte haft en enda ton från cd:n mer än den skorrande ljudet från en ständigt sökande pickup. Komfort är subjektivt och ingen mening att disskutera meningsskiljaktigheter, men som sagt jag förstår dig Lars H och även de som väljer sportsättning(förutom här hemma i mina trakter) Och Per: Väldigt vinglig? Jag upplever min som optimerad till 130-140 km/t på hygglig motorväg vilket är till och med lite plus för sverige räknat. Men jag kör obehindrat 200 med en hand på ratten och nacken bakåtlutat mot nackstödet utan att vara orolig, så det måste vara nått fel på den du upplevde som "väldigt vinglig" Testade en ny x5:a med standard sätttning och den hade en antydan till vinglighet men samtidigt stötig så även där upplever jag som BMW kompromissat väldigt bra. Har bra ´väg kan man nog ta sport på den men inte här. W |
|
|
"Nere" i Hälsingland har vi också dåliga vägar. Jag bor ju på landet också, så en hel del grusväg blir det. Vi har 3 BMW (E34) med Sportchassie och en BMW E39 -01 med Std chassie. Komforten är ungefär densamma på allihopa, men E39:an är gungigare skulle man kunna säga. Den kränger och ger ifrån sig en del "fjäderljud" vid ojämnheter. Det slår absolut inte, men den "durrar" i framvagnen pga fjäderns slaglängd. Jag håller med att komfort är väldigt subjektivt och olika från person till person. Men, jag gillar hellre en kort och mjuk duns än en fjäderduns och brrr brrr brrr efteråt. Bättre med en duns och sen är guppet över. BMW:s std fjädrar är klena och ger något mjukare gång, men med krängningar och fjäderljud som följd. Det är mina erfarenheter iaf, både av nyare och äldre modeller. Men regel nr 1 är att alltid se till att ha fräscha fjädrar oavsett vilken fjädertyp det gäller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.