AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.538

E28 Turbogrenrör till E30?

da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Ja, jag har sökt på forumet men hittar inga bra svar...

Har precis varit iväg och handlat ett turbogrenrör från en BMW E28 Turbodiesel 6 cyl. Undrar nu vad som behövs göras åt detta grenrör för att få det passa på en E30 325? Adapter mellan grenrör & topp eller kan man borra upp hålen? Om ni har någon länk med bilder på ett bygge som använts sig av detta grenrör så vore det kul å se. Någon som har bild på vart oljereturen går?

Mitt projekt under vintern blir en BMW 325ix -87 . Jag tänkter ladda ca 0.5 och har införskaffat mig dessa saker än så länge. Turbo Garret och hus m wastegate från en Saab 9000 turbo samt en ic från samma bil. Grenrör från BMW E28 Td . Vad med kan jag behöva? Behövs ny LMM och spridare eller klarar jag mig på original så länge?

Tacksam för svar

/Daniel
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Blir nog en ganska redig adapter, för vad jag vet så stämmer inte ett enda mått mellan e28TD grenröret och m20 toppen.

///Jesper

BMWCS #5494
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Några säger att det inte går och andra säger att det går.. Skulle vilja veta precis hur det är.

/Daniel
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Läste en annons på Powerbörsen där någon säljer ett E30 324td grenrör och han påstår att det passar bla E30 325 (bara att bulta på) och vad jag vet så är det samma motor som i E28 524td (grenröret jag har är från E28)??

/Daniel
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
danragn:

Föreslår att du provar och forskar i det själv,det ger bäst svar!
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Är det inte det jag gör nu =) ? Måste juh finnas någon som försökt prova detta?

/Daniel
Passar inte rakt på!! Jag vet för jag har provat, den ena bultraden(undre el övre) passar, men den andra sitter förskjuten.
Sen går det ju att bygga adapter, borra/gänga nya hål i topp, eller ändra bulthålen i grenröret, men jag tycker personligen att det blir lite kluddigt!!!
Passar alltså inte "bult on"
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Ok, Vad använde du för grenrör? Jag kommer nog att borra om hålen på det grenrör jag har ändå. Vad använde du för LMM och spridare?

/Daniel
enklast är att köpa packning till din motor samt en packning till 2.4 diesel grenröret o jämföra
sen kan du alltid använda diesel packningen när du ska sätta ihop de

..//zacka

Kör:

Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Bmw M535i
Bmw 323i
Visa användare
162
e30cab
E34 525 -91 2
E30 320 blivit 325
det passar inte rakt av på 325 toppen, det står ofta i annonser att det passar rakt av men det stämmer inte jag vet själv pga att jag själv blivit lurad en gång, och jag tycker att det är onödigt att andra med skall bli det, spar pengarna och vänd dina originalgrenrör upp och ner istället funkar garanterat lika bra som td grenröret! för övrigt finner du det mesta om turbokonvertering här på forumet!

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.