AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
909

Hjälp mig att reda ut detta!

Har en BMW 528 touring, -98.
Bytte bashögtalarna i framdörrarna. orginalhögtalarna hade dubbla poler eftersom jag har telefon i bilen. Enligt BMWtips.com så skall man inte vira ihop dessa kablar när man byter till nya högtalare (då dessa bara har en +/- pol). Gör man det så påstas det att man får monoljud. Jag följde anvisningarna och kopplade in de "kortare" sladdarna till högtalarna. De andra kablarna flyttade jag undan. Nu funkar inte telefonen med högtalarna utan får använda luren.
Är det ngn som vet hur jag ska koppla dessa????Kan jag sätta ihop dessa fyra sladdar (dubbla + och dubbla - och ansluta till nya högtalare????
Du kan inte koppla ihop sladdarna av två anledningar: Dels blir det mono eftersom höger/vänster kabel till de separata talspolarna i originalhögtalarna är hopkopplade, telefonen lämnar ju bara en monosignal ut. Dels skulle du tvinga telefonen att mata effekt baklänges in i stereons slutsteg (även om stereon är dämpad under samtalet).
Det finns två vägar att gå: Enklast är att låta telefonen mata en separat högtalare i t.ex ena dörren. En speciell komradiohögtalare (optimerad för tal) kan få plats i facket i t.ex förardörren och ger betydligt vassare ljud än musikhögtalarna någonsin gjort. Ett annat sätt är att köpa nån av de s.k. music mute satser som säljs som via ett relä skiftar över t.ex framhögtalarna till telefonen under telefonsamtal. Man använder samma signal som går till stereons mute, dvs en jordande signal från telefonen. En nackdel kan vara att en del telefoner inte skickar mutesignal under ringsignalerna vid inkommande samtal och då hörs inte dessa i högtalaren.

FP
Tack för ditt svar.
DEt här med att installera en högtalare separat för telefonen var en bra idé. Har en tom plats för en skrikare i förardörrna. Kan jag koppla telefonen till skrikare om jag köper nya och kopplar in telefonkablarna??
Låter det bra om telefonen då??
Stämmer det att de kortare kablarna är telefonkablarna??Har testat med att koppla med båda alternativen (långa kablar för sig och korta kablar för sig...det lät likadant...vilka ska kopplas till bashögtalrna och vilka skall kopplas till telefonhögtalare)
Att bara koppla rena diskanthögtalare till telefonen blir inte bra alls. Däremot kanske de minsta modellerna av komradiohögtalare kan gå in bakom gallret fast det blir en kompromiss. Någon har monterat i ett av de två facken nertill i dörren med bra resultat, har för mig att jag läst det här på forumet.
Angående kabelfärgerna: Gå in på gör-det-själv, sök upp scanner och lågnivåmodifiering. Här finns färgerna på de olika högtalarkablarna. De som blir över då (i varje framdörr) är till telefonen. Isolera kablarna i högerdörren och jobba med vänster sida enbart.

FP
Hej igen
Probelemet är att samtliga kablar till varje högtalare är av samma färg. nämligen grön/svart. dvs 4 st grön/svarta kablar.....skillnaden är enbart att 2 st är lite kortare...
Beats me, verkar som någon bytt ut kablarna kanske? Men om du kopplat in de nya högtalarna och det spelar OK samt i stereo, då har du ju bara de överblivna kablarna kvar som då bör vara till telefonen? Dubbelkolla genom att tillfälligt koppla en lös högtalare till dessa och testa telefonen, om allt är OK så har du ju löst problemet. Sen är det bara att välja en plats att sätta separat telefonhögtalare på.

FP
tack för alla svar...med risk för att vara tjatig inom detta området...jag tycker att en grej är väldigt mysko med tanke på det du skrev om att telefonkablarna är hoppkopplade...
Hur kommer det sig att oavsett vilken av kablarna man kopplar in (de korta eller de långa) så låter det likadant i högtalaren (tex radio).
Är det inte så att det inte skall höras musik från högtalarna när jag kopplar enbart telefonkablarna??
föresten...har en orginaldiskant monterad i en plats i förrardörren. Det är väl bara att följa den ner till bashögtalaren så får man rätt högtalarkablar???
Jepp, himla mysko. Verkar som kablarna är hopkopplade på annan plats i bilen. Original är kablarna till telefonhögtalarna hopkopplade parallellt bak i skuffen vid anslutningen till själva telefonen, medan höger/vänster högtalarkabel (med färger enligt länken ovan) går från resp. dörr till huvudenhet/förstärkare.
Du kan följa kabeln från diskanthögtalaren så kommer du till rätt anslutning, men om du får musik på vilken som av de som kommer in i dörren så är det nåt som inte stämmer, kabelfärgerna är också skumma.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.