AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.015

Topplockspackningen paj kanske?

Nu blir ja lite irreterad, att de ska vara så mycket småfel på en bil. Har en 520 från 91. Besiktade min bil i måndags utan problem, avgasvärderna var helt ok. Men igår när jag skulle åka iväg så fanns det inte mycket kylarvatten kvar, tempmätaren vandrade upp emot rött. Jag hade massa vita avgasmåln efter mig när jag gasar, har haft det ett tag. Kan påpeka att jag kör ganska många småsträckor oftast, efter typ 20-25 min om jag åker längre så brukar avgaserna avta/minska. Men kan man inte se när man gjorde avgasproverna på beiktningen om toppen är paj, eller måste man mäta avgaserna i kylarvattnet?? kollat oljan, den ser helt ok ut. men varför försvinner kylarvattnet? har satt i en ny kylare för 3 mån sen och nya slangar och luftat flera ggr. kan vattenpumpen va slut, men jag ser inte vart vattnet tar vägen. jag har ett hål i avgassystemet (litet) men det kan väl inte spela ngn roll varför det blir vita avgaser. snälla hjälp mig
Jag skulle tro att du har en spricka i toppen.
Om det inte är värmepaketet som läcker då..
Det går att mäta co halten i kylvattnet på två sätt tror jag antingen doppar man et speciellt papper i expansionskärlet och kiollar vilken färg det blir eller så använder man en mätare.
Hör dig för på en bilverkstad,kostar nog inte mer än ett par hundra att kolla och då vet du.
Lycka till/Johan
om det är en spricka i Toppen, vad ska jag göra då? byta? vad kostar det? jag ska ju sälja bilen nu till hösten, för jag börjat plugga, den är ju jättefin annars.
ngn som vill svara???
Om toppen är sprucken så då är det nog bara att byta,
på skrotarna toppar brukar kosta ca 3000-5000kr kompletta

kan du skruva själv så kan du komma billigt undan med ny blockpackning bultar.
lämnar du in det till en vanlig värkstad så räkna med ca 4-6000kr för jobbet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.