AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
870

alpina olje mätare fråga

bmw alpina b3
mycke snack här på forumet att man ska inte gasa föran oljan i motor har nåt minst 70 grader sen tänkte jag men fan jag har inte olje temp i min alpina b3-99 hur kan det vara möjligt eller ska man kolla efter vatten temp mvh
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Du kan inte gå efter vattentempen eftersom den når rätt temp mkt fortare än oljan. Ett tips kan vara att vänta ungefär 20 min efter att vattnet nått arbetstemp.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
En bra tumregel är; När vattentempen står rakt upp vänta i 15 min innan man börjar gasa.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
bmw alpina b3
dåligt av alpina att inte ha olje mätare tycker man mvh
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Tror det var extrautr på B3'orna. Men det går nog att eftermontera hos Alpina i DE, enkelt va?! ;)

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Min på M5 så når oljetempen 70 grader efter 7-10 min efter jag startar den kall. Var likadant på min förra M5. Den körde jag även på vinter, då tog det lite långre tid.

//John
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
tar ca 10 min på min B8 innan oljan når en temp av 70 grader

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Samma här.. 20min behlöver man då inte vänta.. beror ju iofs på hur man kör också, jag håller mig under 3000 innan den är varm.. varvar ur den när oljan nått ca 90 grader

Mvh Per
Hawar
För mig tar det minst 20 min innan jag är uppe i 70, fast jag gasar inte förräns jag är uppe i 80 grader. Det tar sin tid eftersom jag kör så försiktigt innan oljan är uppe i temp.

Mvh
Hawar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.