AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
902

va drar M5 per mil?

xp
126
xplod
525 -91
som rubriken lyder: va drar M5:an l/mil ?
E34? E39? E60? Vilken modell menar du?

MVH / Jacob
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Eftersom frågan ställs om hur mkt soppa bilen tar, så kan man anta att den skall användas som bruksbil. Gör inte det utan titta på ngt annat istället.........Har man inte råd att tanka m5:an så har man absolut inte råd att äga den!

/B
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Beppo> Frågan kanske var ställd utav rent intresse? Enda anledningen till att man tar upp bränsleförukningen behöver inte just vara fattigdom.

Ge personen ett svar istället för skitsnack!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med Mr_Fatise. Så fort någon undrar om förbrukning på en 540, M5 eller liknande så kommer alltid svaret: "Om du bekymrar dig om förbrukning så har du inte råd med en sådan bil".

Givetvis så är bara bensinen en del av den totala driftskostnaden men trots det en faktor att ta med i sin ekonomiska kalkyl. För egen del om jag skulle jämföra t ex en 540 och en 530 (båda E39) och med en årlig körsträcka på drygt 2000 mil så är skillnaden i bensinkostnad ca. 6000 kr/år medan försäkringskostnaden skiljer ca. 4000 kr/år.

En av anledningarna till att jag sålde min 540 var kostnaderna för bensin men bara för att jag tyckte att dessa var höga så beyder det ju inte att jag inte har råd. Jag kan köpa en M5:a nästa vecka och utan vidare driva denna men det handlar om prioriteringar.

___
BMWCS #5157
E34=räkna med 1,4l/mil.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
E34: 1,39/mil
E39: 1,39/mil

Mer information: Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Om man säljer sin 540 för att man kör mkt och den tar för mkt soppa, det köper jag. Det finns roligar e saker att lägga pengar på. Men alla vet att en M5:a tar mkt soppa. Om bilen sen tar 1.2 liter milen eller 1.5 liter milen är väl mindre väsentligt, man funderar väl inte ens på att ha en m5:a om man kör mkt, om man inte skiter i bränslekostnaden.
Det var inte min mening att försöka påpeka någons eventuella "fattigdom" om nu någon har fått för sig det. Utan bara ett påpekande om att bränslekostnaden bara är en piss i universum när det gäller den totala kostnaden kring ägandet av en M5:a. Jag blir så ledsen när jag ser alla dessa M5-lik som finns, just pga att många inte har råd att ta hand om bilarna. Att ha råd att köpa en M5, det kan man göra t o m som studerande, men att sedan äga den är en helt annan sak.....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Beppo, jag förstår ditt resonemang och håller helt med om att det är trist att se misskötta BMW pga att ägarna inte har råd att ge dem den omsorg de förtjänar.

Mitt förra inlägg var inte direkt riktat till dig utan mer generellt då den typen av kommentarer ofta förekommer.

Tillbaka till frågan så tror jag nog inte 1,39L/milen räcker för E39:an i praktiken men det beror givetvis på körstil...;-)

___
BMWCS #5157
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Och jag tycker inte bara att det är riktigt tråkigt att behöva se bilarna. Jag tycker faktiskt synd om de stackare som efter att ha köpt en värstingbil, imånga fall på avbetalning, får erfara vad det kostar att äga en värsting. I många fall så spricker budgeten direkt, och hela deras ekonomi rasar ihop som ett korthus. Det kan inte vara kul att betala på ett lån för en bil man köpt för 80000:-, som inte går att köra med för att den är trasig och reparationerna kostar lika mkt som bilen kostade i inköp......Som dessutom har rasat för att man inte hade råd att betala de ca 10000:- som en inspII kostar utan tänkte att man servar lika bra själv......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.