AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
829

Hemma trimm vs fabrikstrimm

Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Hej!

Jag vet att detta är ett ganska uttjatat ämne men jag satt och funderade på en sak och jag hittade inte nått bra svar här på forumet. ...ärligt talat så orkade jag inte leta igenom alla milioner inlägg om timm...

Om jag har fattat allt rätt så kan jag trava in på BMW och införskaffa t.ex en ny 545, frakta ner den till t.ex Schnitzer i Tyskland och få den "uppskruvad" en bra bit över 15kw/100kg.
Men om jag införskaffar samma bil men fraktar den till mitt garage istället och gör samma ingrepp som Schnitzer, då går det helt plötsligt inte att besikta den på svensk mark längre. Trots att det är en identisk bil som den som Schnitzer pillat på.
Schnitzer bilen går att besikta men inte min.

Vad beror detta på, är det så enkelt att man bara behöver starta en tuning-firma för att kunna besikta trimmade objekt i Sverige? eller? ...låter lite för enkelt.
Eller går det överhuvudtaget inte bygga sådana bilar i Sverige.

mvh Daniel
Jo
744
Jonhny
745 -85
Du kan inte besikta en AC Schnitzer-trimmad bil mer än en hemmatrimmad. Köper du en Alpina så går det, men det är ett eget bilmärke i Sverige.
in
438
inkognito
E34 535-92
Här har du en 750 krockad, Dannydallas Länk

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
inkognito: tack för tippset, men annonsen var redan borta :(

Jonhny: så du menar att alla som kör runt i Schnitzer bilar i sverige kör olagligt? Jag kan alltså inte köpa en Schnitzer i Tyskland och köra den lagligt i Sverige?

mvh Daniel
Hawar
De schnitzer som du ser i Sverige kan vara flyttgods och då funkar det. Det stämmer att du inte kan köpa en Schnitzer i Tyskland och köra den lagligt i Sverige, det är endast Alpina du kan importera då den räknas som ett eget bilmärke.

Mvh
Hawar
Egentligen så får man inte ändra någonting alls på en avgascertifierad motor, om du åker ner till Tyskland och låter proffsen trimma din bil eller om du gör det hemma i garaget har ingen betydelse. Motorn tappar då sin avgascertifiering och är inte längre laglig. I Tyskland kan du dock få bilen trimmad och godkänd med den nya effekten osv, men deras tüv regler gäller inte i Sverige. Syns inte modifieringen av en sugmotor som trimmats av Schnitzer, Hartge eller dylikt så är det såklart ganska lätt att få den genom besiktningen iaf...
Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Jag har hört att det går att lösa om man köper bilen via BMW i sverige.

Dock kan de vara lite svåra o övertala, om det inte gäller Alpina (eller works för Mini) som de tar in "ordinärt".

/Jocce

Forum för digitalfotoentusiaster:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.