|
|
|
|---|---|
|
Varför skulle det inte funka me oljereturen typ brevid oljpluggen??? i alla inlägg står det att turbon kommer att rasa för att inte oljan rinner tilbaks Jag är bilmekaniker å jobbar på VAG å alla Audi 1.8t å WV 1.8t är det så på, även dislarna är det bara bmw det inte funkar på :) Länk | |
|
Håller med dig fullständing! MÅSTE funka utmärkt att ha oljereturen under oljenivån så länge turbon inte sitter under nivån givetvis. För er som inte tror på vad ras-kalas säger: Prova med att ta en tratt å en slang, fyll upp slangen å tratten med vatten, medens du håller för slangens ände. Släpp sedan tummen från slangens ände å kolla hur fort vattnet rinner ut. Gör samma sak igen, fast denna gången släpper du tummen från slangen när den är nersänkt i en gryta med vatten. Å till din stora förvåning så rinner vattnet ut lika lätt hur du än gör, logiskt! Är det bara olja som "bryr" sig om vart den rinner ut? :) |
|
|
Izze, visste du inte att olja har högre intelligens än vatten så den är lite lurig.:D Skämt åsido, jag har mitt returrör strax under oljenivån i tråget. Tar jag bort slangen på röret i tråget så är det precis så att oljan rinner över kanten när det är maxnivå på oljestickan och det verkar funka bra ändå. Om du kollar på de sista bilderna i länken så ser du hur det ser ut. Länk Funderar ändå på att flytta returen till framsidan av tråget där jag gjort markeringen på sista bilden, den skall då hamna en bra bit över nivån men vet inte om det har någon betydelse. |
|
|
l3xus: Jag har exakt likadant som dig. + att oljenivån i tråget blir lägre när motorn väl är igång. En på jobbet byggde en Audi 80 med 1,8T motor där returen gick in botten av tråget, det funkade ej. Olja trycktes ut i avgassystemet. Han monterade en T-koppling på oljereturen som går till ventilkåpan, nån typ av avluftning och då fungerade det klockrent |
|