|
|
|
|---|---|
|
Varför skulle det inte funka me oljereturen typ brevid oljpluggen??? i alla inlägg står det att turbon kommer att rasa för att inte oljan rinner tilbaks Jag är bilmekaniker å jobbar på VAG å alla Audi 1.8t å WV 1.8t är det så på, även dislarna är det bara bmw det inte funkar på :) Länk | |
|
Håller med dig fullständing! MÅSTE funka utmärkt att ha oljereturen under oljenivån så länge turbon inte sitter under nivån givetvis. För er som inte tror på vad ras-kalas säger: Prova med att ta en tratt å en slang, fyll upp slangen å tratten med vatten, medens du håller för slangens ände. Släpp sedan tummen från slangens ände å kolla hur fort vattnet rinner ut. Gör samma sak igen, fast denna gången släpper du tummen från slangen när den är nersänkt i en gryta med vatten. Å till din stora förvåning så rinner vattnet ut lika lätt hur du än gör, logiskt! Är det bara olja som "bryr" sig om vart den rinner ut? :) |
|
|
Izze, visste du inte att olja har högre intelligens än vatten så den är lite lurig.:D Skämt åsido, jag har mitt returrör strax under oljenivån i tråget. Tar jag bort slangen på röret i tråget så är det precis så att oljan rinner över kanten när det är maxnivå på oljestickan och det verkar funka bra ändå. Om du kollar på de sista bilderna i länken så ser du hur det ser ut. Länk Funderar ändå på att flytta returen till framsidan av tråget där jag gjort markeringen på sista bilden, den skall då hamna en bra bit över nivån men vet inte om det har någon betydelse. |
|
|
l3xus: Jag har exakt likadant som dig. + att oljenivån i tråget blir lägre när motorn väl är igång. En på jobbet byggde en Audi 80 med 1,8T motor där returen gick in botten av tråget, det funkade ej. Olja trycktes ut i avgassystemet. Han monterade en T-koppling på oljereturen som går till ventilkåpan, nån typ av avluftning och då fungerade det klockrent |
|
| Funkar det bra för dig då med returen till tråget? Om det skulle vara för högt mottryck så skulle det väl bli vitrök om oljan trycks ut i avgaserna, eller? | |
| Jag har startat den idag och oljelampan lyste så jag slog av den direkt. Jag tror/hoppas att det ska fungera. Ska ta bort alla t-kopplingar och montera en banjokoppling till turbon, typ lika fint som du har det | |
| Svartrök skulle jag tro.. | |
| Oljan är ju inte riktigt i olje format efter att den passerat turbon utan kan ha en hel del luft inpiskat så att det är mer som skum(ibland) som skall ner i tråget och då är det mkt lättare i densität än motoroljan itråget varför den får svårt att rinna ner i tråget om returen är under oljenivån. | |
|
Hej! Nu är det så att det inte är bara olja som man ska evakuera, dels värmer man upp oljan väldigt fort när den passerar genom lagerhuset, oljan avger då en del gaser som med lite otur kan bilda gasfickor i lagerhuset. inte bra. Sedan så kan det i vissa körfall bli så att avgasmottrycket blir tillräckligt högt så att avgaser trycks in förbi tätningen på turbinaxeln in i lagerhuset, måste också evakueras. Detta görs inte speciellt bra när returen slutar under oljenivån. Inte helt säker men skulle gissa på att VAG har mynningen på sin retur väldigt nära sugsilen i tråget och utnyttjar oljepumpen för att tömma oljereturen. En turbo vill helst bara ha tryck i och före lagret, och sen ska helst oljan försvinna, har man tryck både före och efter lagret så kan man råka ut för att axeln och lagret börjar wobbla . Phalanx. |
|
|
Färg och lukt på avgaserna: Brunt: normalt vid kraftigt pådrag, påminner om krutlukt, svart = för mycket bränsle, bensinlukt, vitt (på gränsen till blått) = olja förbränns, kraftig karakteristiskt lukt, grått (på vintern vitt) = kondens, vattenånga, ingen speciell lukt. FP |
|
| ras-kalas: Det kanske är trycksatt oljeretur etc på dom bilarna du mekar i ? | |
|
xarg: tror inte, hur ska dom kunna vara trycksatta, ett rör på ca 2,5dm ifrån turbon direkt till tråg Länk |
|
|
Vätskor vill utjämnas, enkel logik. Jag har kört med oljereturen under oljenivå, samma funktion som visar hur många kaffekoppar man har slagit i en kaffebryggare, om man ser mätkroppen som oljereturen. mao inga problem att ha oljereturen under oljenivån (Som nämts tidigare turbon måste förstås sitta över oljenivån). Besök föreningen SRC för laglig 201 meters körning! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.