AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.695

Radiostyrda klockan (Funkuhr) ur funktion

Be
3
Bernt S
740iA -96
Hej.
Tills för en dryg månad sedan fungerade den radiostyrda uppdateringen av klockan utmärkt i min 740. Enligt vad jag lyckats finna ut så är det en långvågssändare i Tyskland som sänder ut styrpulser som någon av radiomottagarna i bilen detekterar. Närt funktionen är aktiv visas en symbol nederst i TV-monitorn. Nu är symbolen borta och om jag ställer om klockan/tar bort batteriet så sker ingen uppdatering. Har kollat allt annat som är anslutet till antennen, dvs radio, TV och dessa fungerer OK.
Är det någon som råkat ut för samma problem?

Bernt S
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Hur ser symbolen ut ,är de standard i 750.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Går den inte via RDS-nätet? Min Sony bilstereo uppdateras på det viset, men bara om man har på någon av SR:s kanaler.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
eF
900
eFx
520d Touring -09
Hej,

du har helt rätt i att klockan uppdateras via långvåg. Det är helt normalt att uppdateringarna slutar fungera, dock brukar det inte vara mer än någon dag, för att sedan återigen börja fungera.

/eFx
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hur ser Funkuhr symbolen ut på skärmen? Jag har ivf. inte fått en korrekt uppdatering på tiden sedan vi gick över till vintertid i går. Sändaren till atomuret skall ju ha en radiell räckvidd på 2000km från Frankfurt där den är belägen. Eller har inte Tyskland gått över till vintertid än?

Mvh. Patric
Min 740-E38
Länk
BMWCS #4598
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Släcker frågan då jag idag fick uppdateringen till vintertid. Såg även att indikatorn för kontakt med sändaren "))))" sitter tillvänster om TMC symbolen på skärmen. Skiftar till grönt från grå när den har kontakt.

Mvh. Patric
Min 740-E38
Länk
BMWCS #4598
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Hej!
Jag har symbolen för funkuhr på min mk3-navi, men tiden får jag ställa in manuellt trots att symbolen är gråmarkerad- kan man kolla det här på något vis?

tack på förhand!
Signalerna kommer med stor sannolikhet från långvågssändaren i Frankgurt (DCF77). Man uppger en räckvid på c:a 200 mil men det kan förekomma lokala störningar och annat som gör att man tappar signalen för längre eller kortare tid. Även här i södra landsänden försvinner synkningen ibland.

FP
Gällande radiokontrollerade klockor typ DCF 77

DCF klockorna styrs av en radiosignal (Långvåg - 77,5 kHz) som sänds ut från atomuret hos Physikalisch-Technischen Bundesanstalt (PTB) i Braunschweig, Tyskland.
Med DCF uppnås en gångnoggrannhet med ± 1 sek. på 1 milj. år. Noggrannheten får man av att utgå ifrån egenskaperna hos cesiumatomen.
Signalen styr även automatiskt växling mellan sommar- och vintertid.
DCF 77 är en förkortning där D står för deutchland, C för långvåg, F för Frankfurt och 77 för den frekvens man sänder på.
DCF-sändarens styrka är 50 kW, vilket ger en räckvidd på ca 200 mil. För Sverige innebär detta att signalen sträcker sig ungefär till Gävle.

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ämnet är uttömt, finns inte mycket att tillägga...
+/- 1 mikrosekund fel per år kan man ju klara av att leva med...)

FP
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
jag befinner mig ca 15 mil söder om gävle.... aldrig haft symbolen grön dock, men jaja...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.