AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
829

530dat med elak automat.. och motor..

Amsarn
Har som sagt lite problem med min 530dat -99.. tänkte höra om de va nån som haft samma problem som mig eller nån som kanske har en aning om va de kan vara.. har kollat på de flesta inläggen men ingen som riktigt stämt..
Problemet då.. Jo min automat funkar inte som den ska.. när den växlar mellan 1-2 och 2-3 så "tuggar" den och ibland "hugger", eller vad man ska säga, de mellan 4-5:an å det gula kugghjulet tänds å bilen går in i nödväxlingsprogrammet..
Detta händer då bara under acceleration.. när man belastar lådan..
Har kollat lite här på forumet å många rekommenderar att byta olja, filter, nolla och programmera om lådan.. fick de gjort på BMW å lådan vart bra en dag men sen kom felen tillbaka.. suck..
BMW kunde inte komma med något konkret direkt utom att testa byta olja eller så byta låda.. dom kunde inte få fram nå intressant ur minnet i lådan heller..
Men som om de räcker med de problemen.. nedå.. Nu ha motorn börjat gå oroligt oxå.. beter sig som om den skulle tjuvsuga luft eller nå.. den hackar.. går ojämnt.. men de ha ja inte hunnit kolla upp med BMW än.. ha tid igen i morgon på BMW så man kanske få en dom då.. de fel ja rabblat upp nu ha uppstått under de senaste tre dagarna.. en etta med jordvärme börjar kännas som en billig lösning..
kanske ska tillägga oxå att ja nyligen inhandlat en Kcr box.. den gav knappt kännbar effektökning trots att den blivit extra påställd av kcr.. mindre förbrukning dock.. Men när lådan började strula kopplade jag ur boxen och den va varm och luktade bränd elektronik.. boxen ligger nu på posten på väg mot kcr falköping..

Finns de nån som kan tänkas ha en ide om nåt av mina problem?
Bilen har nu gått 18000 varav 3000 i min ägo sen april 04.. välservad.. sv-såld..

//Peter
Amsarn
Få ursäkta mitt tidigare inlägg.. kom åt den där skicka knappen lite väl tidigt.. felåt.
stefannorr
Tror de här kan va nåt för hasso att bita i...tror definitivt du ska avakta att byta lådan..
stefannorr
Hasso...Vore kul me dina teorier här...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Amsarn:

Gjorde BMW någon felavläsning alls? Gör en diagnos annars, många har även upplevt strul med lådan (och motorn) om batteriet är slut och bytesmoget annars...

Mvh
stefannorr
De ja reagerar på är att de är en 99 a som haft e del fel med nån box..styrvbox?? + abs sensorer runtom hasso kom igen..tror inte lådan rasat...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja just det ABS-sensorproblemet, Hasso har skrivit mycket om det, kan det vara det som spökar?

stefannorr
Mne även nån box...så byt inte v-låda...innan hasso svarat o den spökar i 99 or årsmodell endast...från typ nov 98 till..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.