AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.320

Dags för topplocksbyte!

Sida 2 av 2
Bilen går som en klocka,inte ett ryck ingenting. Var inte kul det där med pengarna men sånt är ju livet. Nu vet jag ju iaf att toppen verkligen är okej + att jag har en i reserv.Stod ju inte i den där j**la haynes hur termostaten skulle sitta,fann inte infon på internet heller. Var inte förrens en kille här på forumet talade om hur den skulle sitta som det blev rätt. Men det konstiga var ju att den passade lika bra åt båda hållen och har du väl satt packningen på fel ställe tror man inte att det kan sitta på ngt annat sätt.
Jeppe W
Vad vill du ha för toppen? Jag är eventuellt spekulant på den...!
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
precis, den gamla toppen går säkert att sälja, du verkar vara en sjysst kille och den är säkert okej...löser sig nog. alltid skönt med ren. topp på en bmw, då kan man sova lugnt
Du får den för 2500:- Ska sälja bilen oxå *suck* har blivit arbetslös och tycker den är lite för dyr att tanka + att jag ska köpa gitarr. Maila ditt nr om du fortfarande är intresserad/Johan
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
neej, tänk på att du aldrig kommer att köpa en e34 igen, och vilken förlust där med toppen.

hoppas allt löser sig!
is
31
isobarik
E-12 528i
Relativt vanlig grej bland amatör mekare att börja byta grejjer istället för att ta reda på vad problemet är.

e-12 of course
Jaha? Är väl inte direkt amatör,amatörmässigt kanske det var men jag hade bilen till en bmw mek och han tyckte inte ens att jag skulle åka med bilen. Man får väldigt liknande symptom när termostaten är felvänd. Går bra ett tag men sen börjad det bubbla och koka över precis som man skulle få ut kompression i kylsystemet. Till slut orkade jag inte hålla på och krångla längre så jag beslöt att byta topp (alla symptom pekade på det) men döm om min förvåning när bilen var precis lika,och som jag har skrivit tidigare i tråden det står inte någonstans exakt hur termostaten ska sitta och är den väl felvänd tror man inte (iaf inte jag) att den kan sitta på något annat vis. Prova nästa gång du byter termostat och vänd på den så får du se hur "rätt" det ser ut. Gäller bara att sätta o-ringen på fel sida.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
isobarik: det ett förbannat dum uttalande! Prova att hjälpa till istället!

seriöst...
is
31
isobarik
E-12 528i
Men hur man än vrider och vänder på det så är det sant.
För med tanke på att det knappast kan ha stått rätt till efter att han har bytt termostaten så vore ju felsökningen relativ enkel.
Och jag garanterar att han säkert inte är ensamen om att göra sådana relativt enkelt fel. Sen få man kalla det dumt eller inte.

e-12 of course
is
31
isobarik
E-12 528i
Min granne bytte låda istället för att slå i lite olja.

e-12 of course
320-325
alla gör vi misstag.... vi är väl människor.??

Supra MKIII
Bytte termostat för att bilen gick varm och det gjorde den ju efteråt oxå....
Ax
20
Axion62
535ci -89
Att vara amatör är en definitionsfråga. Jag är enligt ISOBARIK iaf en glad amatör. Jag kan inte bilens funktioner utan och innan men jag är händig. Händig=kan hantera verktyg utan att saker går sönder+jag kan läsa Haynes-boken. Fel uppstår, man försöker förstå och tänka logiskt. Hm, hur funkar det här egentligen? I den funderingen så är det förbaskat lätt att förbise en tillsynes enkel sak som att en del är felvänd! I stället lyssnar man på alla "proffsmekar" som snabbt konstaterar att bilen är kass, kapa den på mitten och köp en ny bilhalva på skroten...Meka på Jobio och sälj inte kärran, byta strängar ger inte samma manliga tillfredställelse som att byta en topp!

LOL
Håller inte med dig där. Ett bra instrument är som en förlängning av dig själv.Faktum är att det är tråkigt att sälja bilen men det är det enda logiska att göra nu när jag är arbetslös (hade jobb när jag köpte den) och köpa en bensinsnål liten bil i 5000 kronors klassen.
Och en gitarr må kosta som en Bmw i inköp men det är ingen skatt och försäkring på den. :)
Dessutom krånglar den inte :p
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.