|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Är det ngt speciellt jag bör tänka på? Har köpt sotsats,olja,filter,topplocksbult,glykol,nyrenoverad topp med ny original bmw kamaxel nya vippor nya vipparmsaxlar,planad mirafrästa ventilsäten. det är en 535i e34 :) Förresten.. köpte den övre kylarslangen av bmw.. 750kr... horribelt! | |
|
Kaffe och fikabröd, det kommer säkert folk som "kan det här". Skojar bara,,, Det är billigt att byta olja ofta. Lycka till /Mats |
|
|
Jag gjorde ingreppet på min 535:a för några veckor sen. Har du köpt en ny topp eller är det den gamla du renoverat? Så här fick jag ur min topp iaf, montering sker på motsatt sätt :) Insugets nedre skruvar går inte all lossa om toppen är kvar i bilen, möjligtvis underifrån med en j-a massa krångel. Mitt följde med upp iaf. Har du möjlighet att lossa grenrören från avgasrören så kan du ha kvar dem, men det är inga större problem att lossa dem från toppen annars. Det jag ansåg vara krångligast är plastskenan där spridarkablaget finns. Börja med att lossa härvan med kontakter som går underifrån plastskenan genom insugsrören till sidan av blocket. Sen jag klippte jag alla buntband inne i skenan, sen lossade jag alla plastluckor till spridarkontakterna. (Du förstår när du ser det) Sen kan du lyfta upp hela bryggan ca 10 cm så du kommer åt att lossa kontakterna från spridarna. Jag märkte inte upp vilken kontakt som gick till rätt spridare som visade sig ta onödigt mycket tid att reda upp i efterhand. En riktigt dålig konstruktion som man bara borde hitta på nåt koreanskt halvfabrikat. Annars är det inga större bekymmer, det sitter en 19 mm bult under grenröret vid 6:ans cylinder för avtappningen av kylarvätskan. Ska du inte renovera eller inspektera kamdrivningen närmare så är det busenkelt att bara dra ett buntband runt kedjan och kamdrevet så slipper du krångla med kaminställningen senare. Det passar bara på ett sätt, gamla konstruktioner är trevliga ibland :) ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Insuget är inget större problem att lossa från toppen, det sitter med 12mm muttrar, åtkomliga från sidan/underifrån insuget. Ta inte loss hela kabelstammen från insuget som Greenberg skriver om du ändå lyfter med insug, lossa istället kabelstammen från bilen, det är mycket enklare och går fortare! Annars är det inte så märkvärdigt, tar lite tid bara. Toppen drar du sen med följande moment: Steg 1 60nm Steg 2 Vänta 20 minuter Steg 3 80nm Steg 4 Varmkör 20-30 minuter. Efterdra med varm motor 35 grader! Kan vara lika bra att byta vattenpumpen också när man ändå är igång, den kostar inte så mycket (400 kr) men det underlättar att byta den när man ändå rivit en del kring den! ///Magnus |
|
|
Tackar allra ödmjukast :) ska ta och skriva ut det här. Mvh/Johan |
|
| jag fick tag i en renoverad topp på blocket :) | |
|
Nu var den bytt.. Usch vilket jobb. Började kl 08.00 fredag morgon,jobbade till 02.30 utan rast,sover i garaget men fryser som en hund så kl 06.30 börjar jag justera ventilerna. kommer hem 09.30 duschar äter o sover till kl 12.30. 13.00 är jag i garaget igen och är kvar till 19.00. men nu är det klart iaf. Hoppas bara att problemen med varmgång är borta. Fick lite problem med tomgången efter toppbytet.. går normalt sen dör den nästan,går normalt i 15-30 sek sen dör den nästan...Och så håller den på. Är det ngn som vet vad det beror på? Johan |
|
|
Ja, du det är lite skruvande med allt kring topp o kambyte, speciellt om det är första gången så blir det extra svårt... Ang. din vandrande tomgång så kan man tänkas tjuvluft o tomgångsmotorn kompenserar tillviss del! Spruta med startgas eller häll kontrollerat med vatten kring misstänkta ställen! ///Magnus |
|
|
En liten fråga vad hette han du köpte toppen av på blocket? Tomgången kan vara en tempgivare till motorstyrningen. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Han hette Jan. Nu blev jag nyfiken varför du undrade. Johan Länk |
|
|
Nä, bara var nyfiken för att Ingemar i växjö har en massa annonser på Blocket... Ang. tomgången så testa det gamla beprövade tricket; Koppla bort batteriet över natten, låt bilen gå på tomgång i ett par minuter, varmkör den lungt. Imponerande snabbmek förövrigt. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
| Bilf-n går fortfarande het...(var därför jag bytte topp) Nedre slangen kall. Ingen luft i systemet har värme i kupen. Kan jag ha vänt termostaten fel? Hjäääälp! :(((( | |
|
Har du luftat systemet ordentligt?? Kan vara lite knepigt. Annars så kontrollera att termostat och v-pumpen fungerar korrekt. I och med att du har varmluft i kupén så tror jag att det inte bör vara något fel på toppen, något annat. Mycket möjligt med luft i systemet. Kolla det och sen skulle jag byta termostat sedan v pump sen om det inte skulle funka då.... Lufta bara ordentligt nu. Good luck! |
|
| Tack för svaret.. men det här med luftning. Jag har expansionskärlet på torpedväggen. Ska bilen luta neråt eller uppåt+ att ska det behöva gå åt glykol för ett par tusen innan man fått ur all luft? Tomgångsproblemen hade jag ju inte innan jag bytte topp men jag har sprejat med startgas runt lmm insug och alla möjliga vakumslangar men inte hittat ngt alls.. När jag kör med locket på expansionskärlet öppet så åker vattnet upp och ner upp och ner för att slutligen bubbla över ordentligt och då försvinner det en massa vatten säkert 4-5 liter varje gång det händer. | |
| Glömde skriva att jag har bytt både v-pump och termostat innan jag bytte topp. Kan man vända termostaten fel? Kan det vara därför det inte fungerar? | |
|
Japp, du kan vända termostaten fel, det går och då blir motorn mycket varm! Fjädersidan på termostaten ska vara in mot toppen om jag inte missminner mig! o finns luftningsventil på termon ska den stå uppåt! Annars luftar du genom att lossa luftnippeln under tiden du fyller upp systemet och när du fyllt upp så startar du motorn och varmkör motorn under ständig kontroll av motortempen och värmeregl. på max, lossa luftnippeln nån gång och när termostaten öppnar (nedre kylarslangen blir varm!) så öppnar du luftnippeln lite o kollar om luft kommer, var med o fyll på allt eftersom det behövs i expansionskärlet! Stäng sen av motorn en stund och kolla nivå o om luft kommer ur nippeln, starta sedan med högre varvtal 3000 varv under c:a 1/2 - 1 minut och stäng sedan av motorn! Låt den nu svalna och fyll om nödvändigt upp nivån när motorn kallnat! Du kan ha bilen plant, det går bra ändå! Har skruvat massor av bilar o aldrig luftat på annat sätt än med bilen på plan mark! Är man uppmärksam och hela tiden har koll på temp-läget så är det inget problem! Hoppas det löser sig! ///Magnus |
|
|
Har ju inte kollat än men det finns ett sätt som "känns" rätt att sätta den på. Har luftat som en tok idag men inte haft tid att prova mer. Kollar termostaten imorgon om problemet kvarstår. Tackar så mycket! (och bugar) Johan |
|
| Det var problem att få bort luften och på så vis få termostaten att släppa på min bil direkt efter renovering också. Jag fick stänga av och låta den kyla ned sig ett flertal ggr med luftning emellan innan termostaten släppte, så det kanske inte är något ovanligt när systemet varit helt tomt. M30 är ganska lättluftad jämfört med t.ex. M20 som man hört historier om här på forumet, jag har då aldrig behövt parkera i uppförslut för att få ur luften ur min motor. | |
|
Idag ska jag vända på termostaten i vilket fall. Allt är varmt utom nedre kylarslangen. Kylaren är varm,motorn,har värme i bilen. Tror att termostaten inte öppnar för den är vänd åt fel håll. Mvh/Johan |
|
| Termostaten var vänd åt fel håll.... troligen inget fel på toppen har nog bytt i onödan.. 10000:- back! Fungerar hur bra som helst nu frånsett tomgången. | |
Jeppe W |
Gammal tråd, men jag frågar ändå; fick du ordning på tomgången? Sen måste jag få vara lite elak oxå, hur känns det att lägga ut 10 lappar på en felvänd termostat??? *asgarv*.... Förlåt, jag kunde inte hålla mig, jag är inte heller nå'n världsmästare...men rolig läsning var det!! :P |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.