|
|
|
|---|---|
James_of_72 |
Har förstått att ett igensatt kupéfilter kan orsaka dålig värme i kupén. När kom kupéfilter i E34:an? |
|
Jag bytte microfiltret förra veckan i min M5'a och efter det tycker jag att det både blev bättre värme och bättre "flås". Mvh Tommie, BMWPower |
|
| enligt BMW verkstad jag pratade med så skulla alla E34:or med ac ha kupéfilter...fast på kartongen som jag köpte stod det att det var från -90 / 06...och mycket riktigt..när jag rivit min bil så visade det sig att det inte fanns nåt filter...så troligen kom det mitten på 1990..... | |
James_of_72 |
Tackar för svaren! James |
|
Hmm, jag skippade byte av filtret när jag gjorde Inspection II hos BMW, det blev dyrt ändå ;) Nu tycker jag dock att värmen är lite väl sval och jag får blåsa på rätt bra för att få upp värmen. Är det svårt att byta själv på en E34 540, och hur billigt (haha!) är det? Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Bytte på min 540 i somras. Kolla under mekartips, där finns en bra beskrivning. Är inte särkskilt svårt, tog väl knappt en timme. Ett filter kostar runt 150 kr. Efter filterbyte hade jag bättre kyla (bytte som sagt i somras) på "läge 1" på fläken än jag hade innan på "läge 3". |
|
|
om du vet var det sitter så är det rätt snabbt bytt... plocka bort handskfacket o panelen mot växellådan på passagerarsidan, så bör du nästan kunna se det... mvh Danne o JA, det gör en jäkla skillnad o byta detta filter! 390Nm - oljebrännare! väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck... |
|
|
Intressant detta! Är det samma sak med imman på rutorna? Jag tycker att min 528 immar igen lite väl lätt för att vara en modern bil! Kan ett filterbyte hjälpa även detta? OO=00=OO |
|
|
Ja, definitivt! Ett filterbyte gör susen om haft problem med imma på insidan av rutorna! |
|
|
håller med föregående , det var därför jag bytte, inget flås i fläkten =( så det e säkert det som e ditt problem Matskoolio! mvh Danne 390Nm - oljebrännare! väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck... |
|
|
Jag kör nu utan filter eftersom jag fick byta det för ofta . det är en av nackdelarna med E-34 att det blir lätt imma på rutorna. Hoppas dom har lyckats bättre med E39. |
|
James_of_72 |
Får man inte in mycket små löv & annan skit när man kör utan filter? James |
| Är inte pollenfilter och mikrofilter samma sak, eller sitter pollenfiltret bakom handskfacket och mikrofiltret i motorrummet? Har en 528 i-2000. | |
| på e39 sitter det 2 stk filter bare i motorrummet. | |
| Tack för hjälpen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.