AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.775

Vad betala för beg. 6-växlad växellåda till E36 M3 3,2?

El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Tjena! Det är så att min M3:a har en del knackanden för sig då man står stilla och har kopplingen uppsläppt. Så fort man kopplar blir det tyst och så fort man släpper upp börjar det knacka/slammra konstant. Ljudet kommer ungefär från framkant av dörren, eller ytterliggare något längre fram.

Jag har hört att detta fenomen kan ha att göra med att bottenstocken i lådan ligger och slammrar p.g.a. slitna lager. Skrev en tråd om det för ett antal månader sedan...

Nåja, har hållt lite koll på annonser där begagnade lådor säljs, fall i fall man skulle hitta något bra. Hittills har jag bara sett två lådor:

- Den första fanns på en bildemontering och var från en 96:a eller 97:a som gått cirka 9500 mil. Pris: 14500kr

- Den andra hittade jag här på Autopower. Kommer från en 97:a som gått cirka 12000 mil. Pris: 15000kr

Då är frågan: skall verkligen en begagnad låda till en bil som gått cirka 10000 mil och uppåt kosta runt 15000kr? Jag tycker i alla fall det låter rätt mycket för en sådan förslitningsvara. Dessutom får man ju noll garanti när man köper från privatperson...

Förövrigt tar jag gladeligen emot tips om ställen där jag eventuellt kan hitta beggade M3 3,2-lådor.
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
byt urtrampningslager så lär det bli tyst...

mvh evers
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Urtrampningslagret är märks när man trycker NER kopplingen.
Så det är inte det.

Det gör samma på min...men der typ knäpper bara lite...nåt knäpp var 15 sek eller nåt....men de skule tydligen ha med bottenstocken att göra....

MVH: Henrik

///M3
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Det där med urtrampningslagret är nog bara att glömma tyvär. Synd att det inte är så enkelt...
Jag har själv bytt urtrampningslager på både 325:an och M3:an. Dock så bytte jag inte urtrampningslagret i förhoppning om att bli av med slammret från lådan.
Det var i samband med kopplingsbyte.

Jag håller med om att priset på begagnade 6 växlade lådor är hutlösa!! Men det är väl inte så mycket att göra åt. Dom är ju rätt sällsynta dom där... Ska man ha en är det nog bara att punga upp med lädret!

Har du kollat upp vad det kostar att renovera din låda då?
Till min låda (M3 E30) sitter det tre lager i bottenstocken. Dom kostar ca: 300 kr/st. Sen var det arbetet också... 2000 kr + frakt mm.
Det kan ju vara värt att kolla upp iaf. Ring Mobimech och hör dig för.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Bonje: Tyvärr finns det inga som helst reservdelar till dessa lådor. BMW är istället bussiga mot sina kunder och erbjuder en sprilans ny låda för det facila priset 48 000kr, om jag inte minns fel... Har snackat med Mobimech och han har varit efter BMW för att kunna få tag på delar, men det tänker de tydligen inte tillhandahålla. Med andra ord går det varken köpa ny eller reparera. Om man hittar en defekt beggad låda, där något annat gått sönder, så skulle det ju i och för sig fungera att bara flytta över delarna.
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Du har säkert redan kollat upp detta, men har inte SKF lr ngn annan lagertillverkare dessa lager i sitt sortiment?

Mvh Jens
BMW CS # 5080
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
när ett urtrampningslager blir dåligt så kan det låta när man har kopplingen uppe eftersom det inte har något tryck på sej, när man trampar ur så brukar det tystna eftersom det då pressas ihop lite..

eller har jag fel?

mvh evers
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
annars kan du ju svänga förbi din BMW-verkstad och be dom lyssna...

måste du koppla ur helt för att det ska bli tyst eller räcker med att du bara trampar lite??

mvh evers
Jag har också hört att urtrampningslager vid sällsynta fall kan väsnas med kopplingen uppsläppt, dock mycket vanligare med tjutande ljud osv när man kopplar. Det vanligaste felet med rassel vid uppsläppt koppling är battenstockens lagring. No offence, men jag undrar varför 70-80% av alla som svarar på frågor om oljud från lådan med uppsläppt koppling tror/vet att det är urtrampningslagret som skulle vara slut när allt sunt förnuft visar att det är lådan som skramlar.
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
jag vet inte att det är så i detta fallet, men vet att det kan vara så av egen erfarenhet... det var bara ett tips, som kan vara värt att kolla upp då det kostar lite i jämförelse med utbytes eller begagnad låda..

Men det enklaste är ju som sagt att åka till bmw och låta dom lyssna...

mvh evers
Hmm, om jag inte har helt fel så brukar bottenpluggen vara supermagnetisk så allt metallspån skall fastna där.
Vissa lådor har en magnetisk bricka inne i lådan där alla metallparticklar skall fastna.
Men att släppa ut oljan och kolla pluggen kan man göra ganska enkelt och få ett humm om det är något knas i lådan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.