|
|
|
|---|---|
_marcus_ |
Fanns e12 karossen (73-81) som diesel/turbodiesel? |
| Nej...nej och åter nej! | |
|
BMW:s första diesel var E28 524td, som kom 1984. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Snart finns det en e12 med 524td i :o) Men som alla projekt så drar det ut på tiden... | |
| Snart finns det två! Har en 518 -75 som ska få 524turbodieselmotor. Problemet är bara att karossen måste svetsas överallt. Det kommer nog ta ett år ungefär. Min motivation är stor iaf, gillar e12 karossen. | |
|
800Nm.. Roligt att inte vara ensam. Vill bara varna lite vad gäller framvagnsbelastning. När jag undersökte saken med SBP så trodde de att 524:an skulle bli för tung om jag hade en "fyra" orginal. Eftersom bilen ska vägas både fram/bak och i sin helhet så får inte för stor vikt hamna på framvagnen. Tror maxbelstning står på märkskylt i motorrummet. Jag löste detta med att skaffa en 525 e12. |
|
| En 518 -75 har för låg motoreffekt för att kunna reggas med td-motor. Så nu har jag köpt en 2500 -75 istället. Tänkte bli klar i sept -05. | |
| Ja det är sant. Misstänkte att gett upp planen med 518 när jag senare såg att du (800Nm) annonserade ut den i delar :o) | |
|
Jag har införskaffat en 518 -75 som jag förmodligen ska ha en 220D från en mercedes kompakt då det inte går att regga den me 524td´n... Inte för mycket rostlagning jag behöver göra, skönt att slippa! Var delarna lätt sålda? antar att de inte är så lätta att få tag på.. MVH Jocke |
|
|
Det finns inte många som kör omkring med e12 längre. Jag har alla delar kvar (ska snart skrota bilen). Framrutan tänkte jag plocka ut iaf, hör av dig om det är nåt du behöver. Själv håller jag på å lägger igen alla listhål på 2500:an. Tänker montera bromsok med inbyggd handbroms sen (bak). mattekarlsson611@hotmail.com |
|
|
Min bil är helt komplett... förutom motorn då!, den va borrad o planad till en 2,3.. sen så gick en vipparm o slog sönder halva motorn.. fast det enda som är helt kört med är ju toppen! Varför använde dem sig av en så enormt stor styrväxel på e12an? finns det någon som har elschema till modellen eller finns det tillgängligt nån stans? Alla elkablar som ska till + polen ligger bara i en härva efter säkringsdosan! Min bil fungerar handbromsen utmärkt på även fast den stått i 5år :D Dessvärre stod den i gräs så att den ena tröskeln är dålig och golvet under föraren är dåligt... annars är den i fint synligt skick! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.