|
|
|
|---|---|
|
När kom antispinn på 535i och 525i? Mvh Lundín | |
| Ingen som kan svara på detta? | |
Bad_Boy |
Ingen aning! Men har det på 535án(91)ialf. Nån annansom vet? Thomas S Icq 42110131 |
|
Hej, jag tror att det blev std på svensksålda e34or från 1993 års modell. Kan ha fel....vet inte när det kom. Simon |
|
| Jag hade ASC på min 535 -90 (import) | |
|
VAr tillbehör på alla E34 både i Tyskland och i Sverige. tror att tillbehöret kom kring 88/89 till E34. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Självklart var det extrautrustning. Jag tror det blev standard med ASC+T på 6-cylindriga BMW 97-98 nånting. Ej säker på 7-serien.. |
|
|
Antispinn som standard på E34 har mig veterligt bara funnits på 540i, svensksålda ex, ev även på 530i (V8). Inga sexcylindriga E34:or har haft antispinn som standard, dock som tillval. 97 fick alla sexcylindriga BMW ASC som standard, 98 blev det även standard på fyrcylindriga, i Sverige alltså. I Tyskland har det varit annorlunda, där kan man hitta 98:or utan ASC. E38 har haft ASC som standard hela tiden i Sverige vad jag vet. Micke |
|
|
Så om man vill ha tex en 535i med antispinn så får man kolla i det enskilda fallet altså. Jag antar att det går att koppla ur ASC'n och när man gör det så finns det INGET som ligger på och tar över om det skulle gå för vilt till i nån kurva? bilen blir med andra ord med urkopplad ASC precis som en vanlig 535i? Har även funderat lite på det här med diff. Finns det nåt man kan köpa eller så man får diffbroms (tror jag det heter när den kopplas hur på rakväg men är aktiv i kruvor) Finns det någon e 34 som har det orginal? Eller går det att byta ut? // Lundin |
|
|
Det går att koppla ur med en knapp framför växelspaken. Nej, du är helt själv när den är urkopplad. Ingen som räddar dig.. =) Men den ligger till som "default" när bilen startas. Diffbroms är också extrautrustning. Jag hade både detta och ASC på min 535 vilket är en bra kombination. Det är nog bara M5 som har det original. Diffbromsen ligger alltid till men den verkar bara när något bakhjul börjar tappa greppet. Enkelt förklarat och utan att bli teknisk ger den kraft till båda bakjulen istället för det med sämst grepp. |
|
|
Ahh tackar för en underbar förklaring mageng! Ingen råkar veta vad ASC resp diffbroms heter på tyska? |
|
| Ingen som vet nåt om diffen? | |
|
ASC heter ASC eller Anti-Schlupf-Kontrolle. ASC är inte direkt vanligt på andra än vissa E34 V8. Diffspärr/broms blir differentialsperre eller differentialbrems. Brukar avslutas med %-angivelse inom parentes. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
535IA |
Min 535-89 har antispinn.den är sv-såld. |
| På min 528i -83 tror jag att jag har diffborms,,, mina polare hävdar iallfall det när vi är ute och sladdar runt lite..... nån som vet om det stämmer?? Och om jag nu skulle ha det finner jag det konstigt att inte en nyare bil med större motor (535 e 34) har det. Kan ju tänkas att min är extrautrustad?? Någon som vet? | |
|
Lyft upp bilen bak. Om det inte är diffbroms på bilen snurrar du ena hjulet lätt och det andra snurrar åt automatiskt åt andra hållet. Är det broms så går det tungt. Kanske det märks mer om du lämnar växel i (kommer inte ihåg) , är det inte broms skall det fortfarande gå lätt att rotera ena hjulet. W |
|
|
Körde fast häromdagen, märkte att båda däcken spann med ASC´n inkopplad, diff eller inte?? / Marcus |
|
|
535 E28 har diffbroms original,jag är ganska säker på att 535 E34 också har det.Till 528 E28 är det extrautrustning.Jag tycker det är lite synd att inte den detaljen inte är standard på fler bilar,nu finns naturligtvis andra liknande system på bilarna,men det är elektroniska o inte lika roliga enl. mitt sätt o se. Tacka vet jag gammal hederlig lamelldiff som i mitt fall fungerar på det roliga sättet. Mageng är du verkligen 100% säker att 535 E34 ej hade diffbroms som standard? |
|
|
JanneT Det är möjligt att 535 har det som standard. Det syns ju inte...Jag vet bara att min hadde det och att jag sett en hel del ex där det inte nämnts om diffbroms. Antingen vet säljaren inte om det (!?) eller är det inte standard. MarcusH det är möjligt att du har DB. Men är det väldigt halt så spinner båda hjulen ändå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.