|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
m3jonas,en eta motor är en 325a motor på 122hk och 2,7 liter orginal,tanken var en stor motor som drog lite soppa.såldes i startna,japan,italien o tysklans osm jag vet rille de finns färdiga 2,7ormed min älskling: Länk |
|
|
Kolvarna är inte likadana.. 325e har inbuktnig emot 325 i som har tvärtom |
|
|
Nyström L : jyst därför b25 kolvarna borde passa bra ihop med b25 toppen för visst är det samma borr ? BMW.... We brake for nobody... |
|
|
japp samma borr.. Borde funka bra med 325:ans kolvar om man ska köra sugis!! |
|
|
Problemet är att det inte är samma avstånd mellan kolvtopp och kolvbult, vilket leder till att b25-kolvar på eta-motor skulle gå rätt genom toppen... ETA B25 slag: 81 75 borr: 84 84 stakar: 130 135 avstånd kolbult-kolvtopp: b25:34.2mm b27(usa,supereta):36.2mm b27(euro):35.7mm komp skiljer lite beroende på kolvform, men b27(usa,supereta) har lägst, 8,5:1, och b27(euro) med konvex kolv har högst 11,0:1. /Niklas |
|
|
Oj.. så högt vill man inte att kolven ska gå.. |
|
|
ElNiko: avstånd kolbult-kolvtopp: b25:34.2mm b27(usa,supereta):36.2mm b27(euro):35.7mm om b25 kolven är 2mm lägre än usa,super eta:n tar väl inte kolven i toppen ? (om man byter kolvar och topp på eta motorn mot b25 grejor) är lite trött nu hoppas man inte blir idiotförklarad.. =) BMW.... We brake for nobody... |
|
| hur mycket vågar man ladda....har eta block 325 topp oringat | |
|
E21_Rille: Jo, om man använder sig av b25 stakarna som är 5mm längre än eta stakarna, om man inte använder sig av b25 stakarna så får man som du säger 2mm kortare avstånd till toppen än original eta, vilket ju inte direkt förbättrar kompen... /Niklas |
|
|
tobbe, du behöver göra följande: 325 stakar, 318 kolvar, komplett 325 topp med 325 styrbox samt en avslutande mappning för att uppnå den önskade effekten. Special luftfilter ger inte npgonting alls. passa på att renovera toppen och ta upp insug/avgaskanalerna samt se till att dessa matchar insugs/avgasrören och deras packningar. En Dr Schrick-kam ger c:a 15 Ps extra. Gör jobbet komplett från början så blir det billigare, men trimning kostar alltid pengar och det finns inga genvägar. Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Hej Nu ska jag bidra med nått nyttigt!! Länk |
|
|
Är det inte otroligt vilket arbete en del lägger ner för att upplysa oss andra. Nu är det bara att bygga vidare. Tack, Fred Kim Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
| tack ;o | |
|
såååååååå,vad sägs om en sammanfattning...har nu fått tag i en "vanlig" 325i topp....hur mkt ska planas för att inte få clown komp ? |
|
|
Är det någon som vet om ETA blocket skiljer sig från 325? Om det är någon som har ETK så kanske det går at kolla denna vägen? Vore väldigt snällt eftersom jag har köpt en ETA motor som visat sig vara kass på 2a cylindern (repa) |
|
E30_320i |
Vilken e Eta motorn -? Har en 325a Touring 89a... Hur vet man de? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.