|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ringde till Micro angående bromsskivor till en 318is (E30) och fick veta att de säljer skivor av märket Brembo och att "de skulle vara samma som BMW säljer". Min fråga till er experter: Stämmer detta? Använder BMW Brembo? Priserna är: Biltema: 200:- för bakskiva och 300:- för framskiva. Micro: 370:- för bakskiva och 450:- för framskiva. Mekonomen: 400:- för bakskiva och 550:- för framskiva. BMW: 450 för bakskiva och 650 för framskiva. Tacksam för snabba svar då jag ska köpa dem idag! Mvh Mohsen | |
|
Tror det är blandat, ATE vet jag att dom använt förut |
|
| Till den bilen kan du köpa de billigare skivorna på Biltema, de funkar bra men köp beläggen på Mekonomen istället. | |
|
Köp INTE beläggen på Mekonomen! De vet inte vad de säljer, frågade om prisuppgift och fick till svar: Jo, standard beläggen kostar XXX:- men vi har ju "sportbelägg" för XXX:-. "Sportbeläggen" visade sig vara Textarbelägg vilket är detsamma som orginalbeläggen du köper på BMW. De var dessutom billigare än på Mekonomen. Brembo skivorna är oftast av högkvalitet, BMW originalskivor brukar vara ATE eller BOSCH. Bromsar är riktigt dumt att snåla på. Bättre då att lägga några hundringar och få något som är av erkänt hög kvalitet. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Som sägs ovan, Brembo skivorna är inte bmw orginal. Och bmw använder inte brembo skivor. Jag har kört på sådana skivor, de är helt ok. Kvaliteten följer prislistan, de är bättre än de flesta pirat skivor. Men sämre än bmw orginal. Gör ju ingen skillnad i bromsprestanda på en vägkörd bil, men de slits fortare. |
|
| tryggve: Bara för att den Mekonomenbutiken du var på inte vet så betyder det inte att beläggen som alla andra Mekonomenbutiker lagerför som "vanliga" belägg är dåliga. Jag och flera andra har kört på de beläggen och det är bra belägg och dammar inte bort som Biltemas har tendens att göra. | |
|
Tack för era synpunkter. Det fick bli Bremboskivor (från Autoexpress) med standardbelägg från mekonomen. Tog den gyllene medelvägen. Inte de billigaste från biltema och inte de dyraste från BMW. Tack än en gång för synpunkterna som var till stor hjälp! Mvh Mohsen |
|
|
Jag har precis samma erfarenhet av mekonomens expertis som tryggve. Mekonomen hävdade att textarbeläggen var "taxibelägg" eller sportbelägg. Jag köpte då standardbeläggen men ångrade mig efter nån dag. Lämnade tillbaka dem och tog textar istället. DON beläggen som var "standard" saknade skrikdämpningsplattor medan textar hade dessa. En del personer på forumet har haft problem med skrikande bromsar med DON. /ninja |
|
|
Bra att veta att Brembo har olika "produkt-linjer" med olika pris vs. kvalitet i sitt utbud. Alltså inte bara konstatera att det är Brembo = då måste det vara bra |
|
|
540is, Det stämmer inte att Brembo har någon "budget-varulinje". De har sin standardlinje som motsvarar originalkvalité, och således motsvarar biltillverkarnas egna specifikationer - det vill säga mycket hög kvalité! Sedan har de olika varianter av "värre prylar", exempelvis Brembo MAX slitsade skivor, eller Brembo Gran Turismo som jag har för mig att du har monterat på din bil. Endast plånboken avgör hur bra bromsar du vill ha :) Alla Brembos produkter håller MYCKET hög kvalité. Som standardbelägg rekomenderar jag Road House. Köpes liksom Bremboskivorna hos Autoexperten. Originalmonterat på BMW E60, även M5, så sitter det för övrigt Zimmermann bromsskivor. BMW Har mig veterligen flera olika leverantörer av bromsskivor, bland annat ATE som listas här ovan. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Alla bildelar som är tillverkade enligt biltillverkarens specifikationer eller bättre räknas som ORIGINALDEL sedan oktober 2003 oavsett var du köper den. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag köpte Brembo (främre) bromsskivor på Mekonomen till min förra bil, en 525i -91. De slog sig efter ett halvår! Den ena slog på 0.25mm och den andra 0.1mm. Kan vara bra att ha i åtanke för er som funderar på Brembo. Detta var "standard-modellen". Har reklamerats men jag har fortfarande inte fått något svar. ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.