AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.386

Vad är acceptabelt vid lackjobb?

el
174
elite
745i E65 -03
Jag hade min E38 inne på lackning av huv och framskärmar, när jag hämtade den var jag inte riktigt nöjd med resultatet. På huven är det tre mycket små stenskott som inte är spacklade, utan syns som små gropar genom den nya lacken. Dessutom är ena skärmen kraftigt "apelsinskalsmönstrad", känns till och med när man drar med fingrarna över lacken.

När jag påpekade att jag inte var nöjd med detta fick jag som svar när det gäller stenskotten att "du hade tusen stenskott, att bara tre är kvar tycker jag är ganska bra", och när det gäller apelsinskalsmönstret att "det där är ju sån struktur som blir när man lackar". När det gäller stenskotten tyckte han alltså att jag skulle vara nöjd, när det gäller apelsinskalsmönstret erbjöd han sig att försöka polera ner det så att det inte syns.

Mina frågor till er som har erfarenhet av sådant här:

1. Skulle ni / bör man acceptera stenskotten som är överlackade?
2. Brukar man kunna polera ned apelsinskalsmönster som är ganska grovt?

I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad AUTO 7er....
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Skulle aldrig ha accepterat en sådan lackering!
Det visar ju på att lackeraren ifråga ej är seriös och har ingen stolthet i sitt arbete.
Att lacka över stenskott utan att spackla är ju högst amatörmässigt.
Man tar ju in bilen för lackering för att den skall bli som ny!.
Svårt att sälja en sådan bil med en sådan lackering.
Polera ner grova apelsinskalsmönster kan han ju bara drömma om, ännu ett bevis på hanses inkompetens...

///FrIIk
Hawar
Polering kan göra underverk på apelsinskalsmönster, då får man använda sig av antingen våtslippapper eller andra lämpliga medel. Jag lackade om min bil och det vart apelsinskalseffekt, men Jörgen på Stockholms bilvård trollade bort det.

Men du ska absolut inte acceptera stenskotten, har han lackat om huven så ska den vara som ny. Att han inte spacklat ordentligt tyder bara på ren slarv !

Mvh
Hawar
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Gör om, gör rätt!

-- fjalar
el
174
elite
745i E65 -03
Till saken hör ju också att jag särskilt sa till om när jag lämnade in den att jag hellre ser att det tar lång tid än att det blir ett dåligt resultat. Jag försökte heller inte pruta på priset, eller på något sätt indikera att det är OK med ett halvbra jobb.

Det är bra med svar från er, man blir lite osäker när man står där och han säger spiksäkert att resultatet är OK, fast man själv ser att det inte alls är det.

Nåja, jag är inte omedgörlig så vi får väl se vad de gör när jag lämnar in den igen.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
elite, lita pa din kansla forklara att du inte ar nojd och sta pa dig men samtidigt ar det nog inte fel att forlata dom och ge dom ytterligare en chans. Det kan ju bara vara en miss i kommunikationen hur noga du ar med bilen kanske?\Lycka till!\Asken
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
lämna tillbaka den och stå på dig.

har själv haft lite problem med min lack sen den lackades mest runt vindrutan då man oftast lyckas få sönder rutan om man tar bort listen så klarlacken släpte men har aldrig haft några problem med att få det fixat fast det är ca 1,5år sen jag lackade den.

struktur på en bil lack??? så vitt jag vet är den slät och fin

Joakim Eriksson
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
elite,

Hur gick det? Fick du rätsida på problemen med hålen efter stenskotten och apelsinytan?

LF
el
174
elite
745i E65 -03
De gick med på att göra om jobbet för c:a 3 veckor sedan, men jag tror han tog mig på orden när jag sade att det hellre får ta
lång tid än bli dåligt, för de är inte klara än, och har ingen prognos på det heller. :-(

Men jag väntar en stund till så får vi se vad som händer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.