|
|
|
|---|---|
|
Jag tänker försöka bli med BMW inom kort och letar efter en trevlig E46 Touring... Jag kan inte så mycket än, men håller på att lära mig... Min fråga: Ska det rycka till lätt när man lägger i en växel, trots nedtryckt koppling? Enligt säljaren var detta ett "friskhetstecken"... är det korrekt? Jim | |
|
Min gör likadant, så det vore intressant om någon visste mer om detta. /Stefan |
|
|
Kan ni inte försöka förklara "rycket" lite bättre. känns det som att det kommer från bakaxeln? eller lådan?? rycker det precis när du lägger i växeln? när du släpper upp kopplingen? förklara mera! |
|
|
kall eller varm motor???? ///325/// |
|
|
Det känns nog mer som om det kommer från bakaxeln, och det är precis när man lägger i växeln. Tror det är vid kall motor, men jag är inte "hundra", ska kolla lite noggrannare. /Stefan |
|
|
"lägger i växeln", alltså med kopplingen urkopplad? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| japp, med kopplingen urkopplad | |
|
Med nertryckt koppling skall det INTE rycka till lite lätt när man lägger i en växel. De bör vara ett teckan på att kopplingen inte frikopplar som den ska. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| ajdå, går det att justera, eller åker man på köpa en ny? | |
|
Jo, den BMW jag provkörde, hade varm motor och "rycket" kom liksom från bakaxeln som på din, Borgan. På den jag provkörde var det vid stillastående bil, nedtrampad koppling och precis när man lägger i någon av växlarna. Då kunde man känna ett litet lätt ryck. Bilen började inte rulla iväg eller så.. Rent spontant så tänkte jag också att det måste vara kopplingen som inte är riktigt OK. Men säljaren meddelade per mail exakt detta: "Vad gäller växlingen så är det bara ett tecken på att lådan mår bra, växelkuggarna har fortfarande ett oslitet mönster därför kan det kännas som att den ”rycker” lite". Bilen ska in på service precis nu, är det något kollas om man ber om det? Bilfirman får stå för ev kostnader så klart. EN ANNAN FRÅGA. Kan nyckeln "ladda ur" om inte bilen använts på ett tag, så att startspärren slår till? (Det verkar ju vara ett ök jag hittat - ska kanske kolla vidare - men intressant att lära sig ändå - jag uppskattar verkligen svaren!) Jim |
|
|
Ja, nycklarna måste användas då och då, läs varför här: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack Erik! Strålande. Jim |
|
|
Japp, det verkar vara mest när den är varm, det inträffar dock inte varje gång utan bara ibland. Vilken årsmodell och hur många mil var det på den du provade Jim? /Stefan -99 8000 mil |
|
|
Det var en 2001:a som gått 4500 mil. // JJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.