|
|
|
|---|---|
|
På min e36 sitter 18" AEZ Paron med ganska fet fälgbana som ska bli ännu fetare i vinter. De här kanterna vill jag polera så att de blir riktigt blanka. Problemet med aluminium är ju att det måste skyddas också till skillnad från rostfritt. Ngn som vet om klarlacken stannar kvar efter att man höglanspolerat aluminiumfälgar lr kan man göra på ngt annat sätt? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Klarlacken kan ju inte vara där när du polerar aluminiumet, den får du isf lägga på efteråt. Kanske vax kan skydda den blanka metallen, fast man får ju bättra på ibland isf. Jag har polerat en del aluminium på hojar genom åren, det håller sig rätt bra utan lack. All alu bildar ju snabbt ett tunnt oxidskikt med luftens syre, det är detta som gör att t.ex en alustege kan se lika fin ut efter många år. FP |
|
|
Ursäkta mig, jag var lite flummig när jag formulerade mig där... Självklart lägger man på klarlacken efteråt... Är orolig för hur det kommer att hålla bara. Funderade lite på det nyss och tänkte att om man kanske lägger flera lager klarlack att det kanske "håller ihop" bättre... Fick en ide till där Folke när du nämde vax. Mr:Cap kör ju med 2-komponentsvax... Kanske vore det ngt att behandla dem med efter polering??? Antar att det bara är att prova... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Att få klarlacken att fästa ordentligt är rejält svårt, och det blir väldigt fult om det börjar släppa. Att ha aluminiumen olackad är inga större problem, bara man är villig att polera av fälgarna någon gång i veckan eller så... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag tror det finns speciella lacker för metaller, det funkar ju bevisligen på nya fälgar. Det finns ju en stor mängd lacker och färger, när det gäller täckande färger så brukar grundfärgen på alu vara en etsande typ, oftast gul. Att behöva polera varje vecka var kanske en lätt överdrift, men det finns kanske många kvaliteer och legeringar på alu, speciellt fälgar. Många motordetaljer och annat på t.ex motorcyklar poleras nog inte speciellt ofta men blänker ändå. Fråga t.ex en Busterägare (båtarna) hur ofta de polerar skrovet, de blänker ju rätt bra eller hur? FP |
|
|
Jag brukar polera av mina ungefär en gång i veckan, om det är i överkant vet jag inte. Jag tror det är bättre att göra det oftare och ta oxiden innan den bitit sig fast för bra i godset, istället för att få gno som en galning när man väl gör det. Är fälgarna bara välvaxade och man polerar av ytan ungefär en gång i veckan tar det inte mer än tio minuter... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
OK. Du har ingen lack på fälgarna då? Jag kan tänka mig att fälgarnas legering är annorlunda mot t.ex en alustege. De flesta alufälgar är ju faktiskt målade med grå färg, men en del fälgbanor som t.ex Rondells är svarvade och sedan klarlackade tillsammans med de målade ytorna. Om man avlägsnar klarlacken på de blanka fälbanorna och polerar ytterliggare osv så är jag rädd fukt, oxid osv kryper under kanten på de målade delarna och ställer till det. FP |
|
|
Nej, lacken är avsvarvad på själva fälgbanan. Visst finns det risk att man får skador på klarlacken precis i skarven, men det ser bra ut på mina. Än så länge i alla fall... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag vill ha högblank finish på mina fälgbanor. Precis som man lätt får på en rostfri fälgbana så att inte behandla alls är nog inte aktuellt för mig. Tror på det där med olika lacker ändå, ska forska lite. Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Det blir säkert bra, dock blir ju "lystern" eller själva färgen på den blanka metallen aldrig samma på alu/magnesium osv som på rostrfritt eller krom osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.