|
|
|
|---|---|
stimpenbmw |
jag letar efter en 530 v8an 93-95 ungefär. Jag vill ha en manuell växlad men det är nästan omöjligt att hitta en sådan med de specifikationerna jag vill ha på bilen. Men jag har hittat några automatare som verkar mycket fina. Jag undrar nu hur är automatlådan i 530? E den kvick och mjuk? Vad e där för lägen etc? Hur känns den i accet? 7.7 e manuell och 8.8 e automateren... hur mycket gör de där 1.1 sekunderna? |
|
Gå in på www.rudvi.se han har en vinröd 530i manuell KÄRLEK KOSTAR! |
|
|
Jag tycker det verkar vara lite strul med automaterna så därför valde jag en manuell,men det är ju en smaksak 1,1sek är ju trots allt rätt mycket upp till 100km/h. Roger... |
|
|
Hej. Jag bor i Karlskrona och har varit och kollat på den 530in. Jag personligen tycker att HALVA priset på den kunde vara intresant vid en affär. Rudvi har KRAFTIGA överpriser men genomgående hög standard. Man känner nästan att han vill ha betalt bara för att gå omkring och kolla på bilarna. Jan tycker att om man vill ha rå kraft från botten som man får med en V8 så är det inte jätteintressant att jaga sekunder till 100. Man årker som en kung med automataren. Finns ju tre lägen. Bara att peta i "S" och ge gärnet. /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
|
Tjena, Jag har en 530iA med adaptiv låda (inga S,E,*) utan bara ett adaptivt (A) läge och ett sportläge (S). Jag måste säga att den växlar otroligt mjukt och vid sportläge reagerar den snabbare, varvar mer och går mjukt även där. Jag har inte haft några problem med min. Innan hade jag 320iA Coupe som även den gick mjukt men 530:n går mjukare. På 320:n började lådan växla lite hårdare och jag tog kontakt med olika verkstäder (BMW) och med Jarls Bilservice. En av BMW-verkstäderna tyckte att jag skulle byta växellåda medan de på Jarls Bilservice sa att jag skulle byta filter i lådan och hälla i Mobil Dexron III. Vad hände??? Efter filter och oljebyte växlade den sileslent igen. Det kostade mig ca 600.- istället för en ny låda. Kändes bra kan jag säga. BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) |
|
|
Kan bara hålla med grabbarna ovan !!! 530iA gör dig till en glidare som kan gasa till när så önskas... Vad gäller kassa automater... automater är för glidare inte däckvärmare.. Förresten ///M/// trim chip skriver du... när?? var? hur?? hur mycket?? |
|
|
Jag har ägt en manuell 530i 93:a....har kört touring med automat....den manuella är lite kvickare i accet...känns som om att det är som skillnaden mellan aut och man på alla bilar....automat är segt, bekämt, snålt på landsväg, men törstig i stan. Manuell är sportigt, ger valmöjlighet, snålare i stan och lite törstigare på landsväg. För mig var det mer tillfället som avgjorde att det blev en med manuell låda...på så pass gamla bilar är det dock viktigt att ha med i beräkningen att en automatlåda är betydligt dyrare att fixa en en manuell...när jag hade min(sålde den 2000-09) så kostade en manuell ca 7000 och en automat ca 20 000kr...kanske har ändrats nu men iallafall. Är det något som du undrar över tveka inte att fråga...! Simon |
|
|
Gasar-Magnus Den 5/10 var jag på BSR Sportsman i Växjö och bytte chip och filter. Jag lämnade in bilen klockan 09.00 och kunde hämta den 11.30. Jag bytte till ett JR sportluftfilter som ligger i original box men funderar på att byta till ett konat filter. Enligt de på BSR skulle effekten hamna mellan 235-240 hk och ca 320-325 Nm. Jag tycker det är en viss skillnad men det blir ju ingen raket för det. Bränsleförbrukningen har inte ökat snarare minskat. Enligt färddator och med farthållare drog den 0,72 l/mil i 90 km/h. Det finns övervakningskameror på vägen därav hastigheten. BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) |
|
|
En fråga till /// M ///, Du säger att du byte olja och filter i lådan - gjorde du det själv? Jag har hört att man måste byta olja tre gånger i aut.lådorna för att man verkligen skall få ut all gammal olja ur turbinen m.m. Stämmer detta? Vart sitter filtret på lådan ? mvh J |
|
Bad_Boy |
Filtret sitter in under tråget! Mkt enkelt att byta det! Bör väl byta oljan par tre ggr om det inte är gjort på ett tag! Typ var 100 mil..! Thomas S Icq 42110131 |
|
Griffin. Det byttes på Jarls Bilservice utanför Helsingborg och som Bad_Boy säger så sitter det precis innanför tråget. Skruva bort tråget och man ser det direkt. Det byttes endast en gång i min 320iA. BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) |
|
stimpenbmw |
bad boy: menar du 1000mil eller 10 000mil man skall byta olja i växlelådan? Hur ofta skall kamkjedjorna på en 530 bytas? |
Bad_Boy |
Jag menar om inte oljan är bytt i rätt intervaller,så byt par ggr efter typ 200-300 mil. Det va det jag menade! Normalt är det varanan insp 2á har jag för mig! (kan minnas fel) Kamkedjan! Behöver inte bytas! Möjligt när den hörs å inte släpet håller trycket!! Thomas S Icq 42110131 |
|
stimpenbmw ! Om du ändå är ute efter drag och V8:an, så varför inte titta på en 540 i stället ? Vet inte vad du är ute efter för "specifikation" på bilen men här är en man. 530-93 Länk |
|
|
Känner killen lite som hade den 530i:n på Rudvi. Det är inte förutan den bilen har stått i säkert över ett år där. Dels är den rätt så dyr, dels är den strulig. Vet inte hur ofantligt mycket strul det har varit med bromsarna på den.. Han brukar mecka hos grannen rätt över gatan..oj oj.. Tipset är nog att inte att köpa den även om han som hade den innan sköter sin bilar bra. MvH Patrik, Karlskrona *vad skriver man här?* |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Jag skulle spara lite och köpa en 540 istället. Det är en otroligt stor skillnad tycker jag. Jag hade en 540iA förut och den var himla kul att köra. Jag provkörde ett par bilar både 530i och andra 540iA. Det var stor skillnad! Ang automatlådan är tre-lägeslådan mycket bra, så länge den får rätt olja. Den adaptiva har en del problem. Ett av de vanligaste är en liten styrkula som slits, men haveri som följd. Detta drabbar alla bilar med adaptiv låda förr, eller senare. Normalt kring 18000 mil. Har dock hört om sv såld 540 på 9000 mil med detta problem, huh. Mitt tips är alltså 540iA -93. Carfanatic ======= fd E34 540iA -93 fd E28 520i -86 fd E36 325iC -95 fd E30 318i -85 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.