|
|
|
|---|---|
Norma |
Hur mkt kostar denna bil at serva? Vill ju fortsätta att fylla i service-bok om jag ska köpa en sån bil. |
|
Det är ju inte vid några speciella mil utan det går ju på serviceindikatorn. Oljeservice kostar runt 1000-2000:- Insp 1 runt 5000:- Insp 2 runt 8000:- OBSERVERA att det skiljer massor på olika verkstäder. Jarls i Helsingborg tar ex ca 2100:- för insp 1. Sen är det ju lite annan utöver insp också. ex byta av bromsvätska och sånt. Ring runt och fråga..så jävla dyrt är det inte. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
ska du serva bilen hos BMW och hålla den i allmänt toppskick så är det dyrt! 1000kr för en oljeservice låter inte korrekt. Men kostnaderna är givetvis överkomliga. |
|
|
På vilket vis är inte 1000:- kr för en oljeservice korrekt?? 150:-/l för olja x 7l = 1050:- Filter ca 100:- 1150 spänn + en timmes jobb....okej då.1000:- var la lite väl billigt...men gör man det själv så hamnar det där ungefär. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
jag tror du själv kom fram till svaret; varför 1000kr är för lite för en oljeservice;) Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så utgick jag ifrån mina erfarenheter ifrån BMW återförsäljare, där jag alltid har servat mina BMW bilar. Det är just det här som är ett av problemen med många av ägarna till just M bilar, de underskattar kostnaderna för att hålla bilen i bra skick. Det är ofta då genvägar tas istället. |
|
| för övrigt så kostar TWS oljan ca 190kr/l, om jag minns rätt;) | |
|
Jag betalade 1500:- för en oljeservice på BMW-verkstad till min. Och 8800 för insp II på samma verkstad..... /B |
|
|
Ja..se, en som närmar sig 1000:- iaf:)) Jag är noga med service på min...men jag känner inte för att lämna in den för att byta olja...den är ändå snart 10 år gammal.. Och inte mår den sämre för att jag gör det än bmw. Sen finns det gott om bmw versktäder som inte är ett dugg bättre än vilken svart verkstad som helst för den delen. På bmw i Skövde kostar Castrol TWS 10/60 150kr/l. Men jag vet att priset brukar vara högre. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
MatroxMGA: måste hålla med, genvägar, det är en av anledningarna till att bilarna blir skrotiga, det går inte i längden. Det är därför priserna är som de är också antar jag på begagnade M + att det finns för många ex i det här landet av olika M-bilar, i förhållande till antalet seriösa spekulanter. Det är oftast en jäkla skillnad på skicket på en fullt servad M5 och en hemmamekad av ägaren själv eller hans polare. Håller med M3_LOVER i sak dock: oljebyte är inte svårt, jag skulle t.o.m tro att jag gör en marginellt grundligare och bättre oljeservice på min bil än vad BMW gör, pga att jag har gott om tid att rengöra allt och ta det systematiskt, men jag gör trots det inte oljeservicen själv, utan lämnar in bilen till BMW, får en stämpel i boken att det är korrekt gjort i rätt tid osv, det känns bra och min BMW-verkstad är mycket kompetenta så jag ser det som välinvesterade pengar, även om man kanske inte får tillbaka så mycket av det vid försäljning som man skulle vilja, men det spelar ingen roll. BMW-service görs för bilens skull, att kompetent folk tagit hand om och gått genom den (inför mina ögon om så önskas) enligt fabrikens föreskrifter känns betryggande, sedan spelar åldern på bilen absolut INGEN roll, förstår inte resonemang som att "den är så gammal", ju äldre desto viktigare att man inte missar något i serviceschemat, annars kan man räkna med nån slags ras. Kommer att fortsätta serva bilen på kompetent verkstad, är rädd om den och förstår inte varför jag skulle undanhålla den från service pga att den "inte är värd nåt i förhållande till nypriset". OK om man är erfaren mek och kan, samt har verktyg för, allt tänkbart som ventiljustering, oljebyte i låda, slutväxel mm samt att man köper originaldelar till bilen och går genom den enligt föreskrift. Dock är det mycket få som har tillgång till detta, den typiske budget hemmaservaren byter det han kan, olja och tändstift och kallar sedan bilen för servad i annons, vilket är en stor lögn. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
hampe m3 |
bor du i stor stad så räckna med några tusen till. inspekt 2 mellan 12-13700 på olika BMW verkstäder i sthl. LYD MITT RÅD. SERVA EJ PÅ BMW, DET KOSTADE MIG MIN M. |
|
Det är ju upp till var och en om man vill sitta med Svartepetter när man skall sälja bilen. Svartepetter i detta fallet = hemmamekad bil, vilket ger betydligt mindre betalt. Enda undantaget är nog om man är BMW utbildad mekaniker och får stämpla själv samt visa kvitton på inköpt material. Sens moral = det kostar deg att ha en M3. M3/// Mullret |
|
hampe m3 |
jag fick för litte stämlar, för mycket kvar glömda verktyg i motor rummet, tok körning m min bil, bucklor i karosen, och en motor mindre. Jag är INTE ensam om det. Säg vad ni vill ja ska aldrig serva mina bilar på någon BMW verkstad igen. 2 bekanta har jobbat på just BMW, så jag vet. att det kan bli tokigt. Inte behöver dom ta ansvar, "kanske jag har tömt ur oljan efter en inspekt 2 för 12000kr" |
| tror nog en stor BMW verkstad är beredda att ta mer ansvar än en lite okänd verkstad. Det du berättar får självklart aldrig hända, under några omständigheter. Men det betyder ju inte att alla BMW verkstäder är opålitliga, jag har iaf goda erfarenheter. Det känns bra att få boken stämplad av en BMW verkstad som har mkt erfarenhet och alla nödvändiga verktyg (diagnos datorer med uppdaterad mjukvara), sen känner jag en del av mekanikerna vid det här laget (regelbunden kund;) vilket bidrar till att man känner sig tryggare. Får även vara med i verkstaden om jag vill. | |
hampe m3 |
det stämmer säkerligen, men i den stor stad ja bor i så har prövat 2 BMW org verkstäder, min nära vän med sin m3 på en annan det är alltså 3 av fem möjliga. Han va inte heller specielt nöjd men oljan i bilen han fick vid service, lämmnade in den på olje test och det va fel olja. Har hittat en litten privat verkstad som står med i BMWs bok om godkända verksäder (den som följer med bilen) dom har en helt anan attityd, dom står inte där o fnyser bara för att jag inte har handlat en ny vagn av dem. |
|
plocka loss oljepluggen och tömma ur oljan kan nog vem som helst göra. ta loss olje filtret är inte heller speciellt svårt om man inte är handikappad. sen det lättaste är nog att ta loss oljepåfyllningslocket och hälla på ny olja. dessa moment finns det nog inte en verkstad i hela sverige som gör bättre än vad man kan själv om man inte är just handikappad. sen förstår jag ju att man vill ha sin stämpel i boken. men håller då fan inte med om att en "hemmamekad" bil tas omhand sämre än en verkstads servad bil gör. är man sedan lite hemma med att skruva så byter man vxl oljan och slutväxel oljan med. |
|
|
JAg lämnar inte in min bil för sådant som jag gör lika bra själv. Oljebyte mm gör jag lika nogrant som vilken verkstad som helst. Jag fattar att en bil som det fatts service stämpel i boken inte blir lika attraktiv som en med, men de pengar jag går i förlust vid ev försäljning har jag sparat in på "att göra det själv" Dessutom finns det större saker att gå förlust på som ex styling/fälgar/chassi/mm, mm. Jag kommer aldrig få tillbaka de pengar jag lagt på min bil.. isåfall ska jag ha närmare 300 000, vilket knappast är troligt att någon är beredd att betala för en E36. Hade jag inte tyckt det va så förbannat kul att meka hade jag också lämnat in bilen för allt som ska göras. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Ni som mekar själva... spara kvitton på delarna och skriv i serviceboken själv, upplys köparen om detta bara och säg som det är och vad du gjort med bilen och visa kvittot på delarna så kommer köparen inte bry sig om nån löjlig stämpel. Jag dokumenterade allt jag gjort mycket noggrant med serviceprotokoll och allt under mina 4år som ägare - sålde bilen för 2 veckor sedan och köparen kollade inte ens i papprena *suck*... |
|
|
Håller fulständigt med föregående. Man märker ganska fort på köparen också om han e seriös eller inte,typ om han vet vad han pratar. Själv e jag inte någon grym hemma mekaniker direkt men det e mycket man kan göra själv om man inte har tummen mitt i handen:) Skulle nog inte byta vanos eller göra ventiljusteringar själv men vätskor,belägg och tändstift fixar dom flästa bara man går systematiskt till väga. Snåla aldrig med servicen det kommer kosta en i slutendan iallafall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.