|
|
|
|---|---|
|
Satt och slöbläddrade i Biltemakatalogen och råkade fastna på kvalitetsklassningen av deras motoroljor då det varit lite debatt om dem här tidigare. Enligt API-systemet är kvaliteten högre med senare andrabokstav enligt SF-SG-SH-SJ... denna klassning ska tydligen vara rätt enkel att nå högt i enligt en olje-expert som föreläste för oss på universitetet. Den nyare europeiska AECA-klassningen som klassas A1-A2-A3/B1-B2-B3 (bensinmotorer/dieselmotorer, A3/B3 bäst) ska vara knepigare att nå hög klassning i. Jag läste på ett par olika websidor bl.a. att A3-klassning ställer högsta krav på slitageskydd, oxidationsstabilitet etc. samt låg avdunstning och nedskjuvning. Nu till det intressanta...Biltemas billigaste 10W-30, (4l för 70:-) påstås ligga i SJ, A3/B3! Dessutom är det lite lustigt att deras 5W/50 syntetolja benämns SG....?! Enligt dessa kvalitetsmärkningar skulle alltså Biltemas billigaste budgetolja vara fullt i klass med de 5-10 ggr dyrare oljorna med samma klassning??!! Någon kommentar till detta? --------------------------------------------- "Speed doesn't kill, it's the sudden stop..." | |
| Är inte så hemma på dessa klasser, men jag tror Biltema uppgraderade sina oljor förra året för att klara av senare krav. så det är väl möjligt att dom har bra oljor nu. men jag läste förut i en ngt äldre Biltema tidning ca 2-3år som låg på jobbet och då jämförde jag kraven på den dyraste Biltema oljan med den billigaste vi hade på jobbet "GM mineral"ca 100:-4liter som vi endast slår i gamla -80tals Oplar och Saabar som " ekonomiservar".då var GM oljans kvalitet betydligt högre. Även om dom kanske har bra oljor nu så skulle jag aldrig komma mig för att snåla på oljan till min M5:a med Biltema olja som jag inte litar på oavsett vad folk säger. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.