AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
999

vinterförvara z3

he
33
herrcity
Z3 2.8 -98
Nu står den där i garaget och längtar till sommaren precis lika mycket som jag gör.
Eftersom detta är första gången som jag tvingas vinterförvara en bil så undrar jag om man ska byta olja osv... (två eller tre gröna lampor kvar)?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det här ämnet återkommer på forumet den här tiden varje år, sök lite så har du att läsa fram till imorgon bitti! :)
Jag brukar inför varje vinter tanka bilen full (för att undvika kondens i tanken) samt fylla däcken med extra luft (för att minska risken för "plattor"). En grundlig tvätt och sedan en sväng så att den blir riktigt varm och torkar överallt, och slutligen in med bilen i garaget (dra INTE åt handbromsen!).
En underhållsladdare till batteriet kan vara bra att införskaffa, en utmärkt sådan finns på Clas Ohlson (art.nr. 32-6549) för 495 kr.

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
att tanka bilen fullt är även bra att hålla membranen i bränslepumpen fuktig så att det inte torkar ut.
glöm inte att pumpa upp dina däck ordentligt, alltså en bra bit mer en rekomenderad lufttryck. detta för at inte få dem orunda. det ska du göra om inte bilen står på bockar.
Ett återkommande problem under avställningen är batteri. ha gärna ett underhållsladdare inkopplad, det kostar runt 500 för en hyffsad men det är väl investerade pengar om du jämför kostnad för ett batteri...
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jag brukar ha för vana att gå ut och starta och varmköra bilen ordentligt (cirka 30minuter) på tomgång ungefär var 3-4 vecka bara för att underhålla lite grann.

Mvh Henrik
soda: det är verkligen inte att rek. att köra bilen varm på tomgång i 30min!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Släng in lite K-sprit när Du ändå tankar bilen full inför avställningen, den hjälper till att hålla kondensen borta från bränslesystet.

Istället för att varmköra på tomgång, vänta på en riktigt torr och fin dag. Kör en stund, då får allting röra på sig, all mekanik, däcken osv. Det kostar endast skatten för en månad och försäkring för en dag. Det kan det ju vara värt, om inte annat så för turen!! Visst blir det lite krångel men byråkrati har vi ju för att hålla oss sysselsatta!! :-)

-20 grader är en bra temp att rulla lite ute på vintern, då är saltet fruset och Du slipper få eländet in i bilen, det är inte heller halt när det är så kallt. Körde Sthlm-Uppsala på <25min med sommardäck en -20 dag utan problem!! :-)

/Caspar
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Byt olja strax innan avställningen också!

/B
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Ett litet kostnadsbesparingstips, köp inte K-sprit....
Tanka 5 liter E85 istället, samma som K sprit :-) ca 7.8 litern

/PG

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.