|
|
|
|---|---|
| Hörde att polisen måste hänga efter dig 1km för att kunna sätta dit dig med deras mätinstrument i bilen/mc:n, detta kan la inte stämma när deras vanliga fartkontroller bara mäter en i ågra sekunder ? | |
| Om det är polispiloten du syftar på så är minsta mätsträckan 500m enligt rikspolisstyrelsens föreskrifter. | |
| 500 m låter riktigt. | |
|
Minns jag inte helt fel så räknas snitthastigheten över en sträcka ut, därav minimisträckan. Lasern är snabbare, trust me.. Det har jag fått erfara :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Laserpistolen behöver typ bara några meters mätsträcka.... Däremot får de inte mäta på bilar som är längre bort än 1000m från mätplatsen. Polispilot och videobilar skall mäta minst 500m för att du skall kunna åka fast för enbart fortkörning. Dessa 500m skall dessutom vara av samma hastighetsgräns, dvs. de får inte mäta 400m 70-sträcka och 100m 50sträcka och sedan räkna hela sträckan som 70-sträcka... Däremot behöver de inte någon särskild mätsträcka om de kan åberopa vårdslöshet i trafik (typ omkörningar som tvingar ut mötande bilar i annan fil eller vägren). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nackdelen med laser är att polisen inte är skyldig till att kunna visa upp bevis. Oftast skriver polismännen ner hastigheten på en lapp och går sedan ut till det fordon som kört för fort. Synpunkterna blir ofta olika och i många fall är inte trafiksyndaren och polisen överrens och det blir rättegång. Hade varit lättare om det funnits tydliga bevis. MVH / Jacob |
|
|
Länk hät står allt om laserövervakning på allmän väg! i´m not driving too fast... ...i´m just flying too low! |
|
Paap Reeder |
... mycket snack om detaljer och tester av utrustningen, platsen o s v men till syvende och sist är det upp till den enskilde polismannens godtycke vad han ropar ut för värde i radion.... Märkligt att detta kan tillåtas och hur svårt skulle det vara att "länka in" in digikamera där bild på bilen samt hast i instrumentet framgår. Skulle spara många rättegångar och kännas tryggare för länsman bakom lasern ....... den mänskliga faktorn finns hos alla. MVH /// Paap R |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
En sak jag har undrat dock är vad som gäller på val av mätplats och plats där du stannar bilen. Ofta ser jag dem stå på privata uppfarter vid mätning. Det kan ju ej gälla då det ej är en allmän väg? Likaså har jag sett att när man blir invinkad har det skett ett antal ggr på enskild väg. Ngt att tänka på kanske? Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Har märkt att polisen e ganska jyst vad gäller överträdelser,mäter dom inte en snithastighet? BMW e lag |
|
| Det beror på vilken mätmetod som tillämpas. Laser mäter farten i ett ögonblick, medan polispilot mäter en genomsnittshastighet. | |
|
Laser mätningen är också en genomsnittshastighet då laser INTE kan mäta hastighet utan avstånd..... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Det är i och för sig sant, men det sker ju på mycket kort tid. Man hinner knappast bromsa ner farten under den tiden, såvida man inte redan ligger hårt på bromsen när polisen trycker av. | |
|
För ungefär en vecka sedan åkte jag för första gången fast för fortkörning. Mycket irriterande. Särskilt eftersom jag har haft körkort i 18 år utan en anmärkning. Hur som helst så använde de lasermätning. Först konfronterades jag med ett resultat utanför det mätområde som fick användas. Maxgränsen var strax under 400 meter om jag minns rätt. Därefter fick jag ett resultat inom den gräns de fick använda (377 meter i mitt fall). Deras presentation och deras sätt att agera var professionellt, även om jag irriterade mig på mätplatsen som sådan. Men det sade jag ingenting om eftersom det var onödigt att diskutera. Det blev 1200 pix för 64 km/h på 50-väg. Klantigt, bara att stå sitt kast. Mätplatsen då? Jo, att stå i ett industriområde (50-väg) strax innan 21.00 en torsdagkväll tyder på lathet och total fantasilöshet. Enkelt att vinka in fordon, stora avkörningsytor, inget brus runtomkring. Det ursäktar inte min fortkörning men det måste finnas bra mycket vettigare platser att ställa sig på en torsdagkväll. |
|
kilroy |
Valet av mätplats är inte slumpartat även om det kan te sig lite märkligt. Enkelt att vinka in fordon och stora avkörningsytor är just kriterier som är nödvändiga för att kunna genomföra den typen av hastighetsövervakning som du nämner. Det är anledningen till att det säkraste stället att köra fort på är våra motorvägar...Förhållandevis få avfarter är stora nog för att innehålla avkörningsytor. Den höga hastigheten gör det vanskligt med invinkningsmanövrer och dylikt. Laserövervakning kräver fri sikt på långt avstånd vilket tvingar upp mätutrustningen på viadukter och liknande...där dom syns lätt om man är uppmärksam. En gammal sanning är att risken för hastighetskontroll minskar med högsta tillåtna hastighet på aktuell vägsträcka. Alltså...50-sträckor...ta det lugnt, 110-sträckor...använder du huvudet är risken minimal. |
| Med lite planering och gott omdöme går det att göra kontrollerade och för allmänheten mer uppskattade och motiverade fartkontroller. Jag bor själv vid en 30-väg där adrenalinstinna motorcykel- och bilförare bjuder sig själv och andra trafikanter på en eventuell resa i helvetet. Mig veterligen har det aldrig varit en fartkontroll där, och inte heller mina grannar har hört talas om en kontroll. Vi har även en skola cirka 500 m från vårt hus, och inte heller där har det varit en kontroll. Det har istället framkommit att det industriområde jag nämnde ovan är ett slags "default-läge" för den lokala polisen. Min tes är enkel: lathet och total fantasilöshet. Jag står fast vid detta. | |
kilroy |
Det känns ju alltid lite surt när man fått böter och det är väl ganska mänskligt att man just då tycker att det borde finnas bättre platser för poliserna att stå på...Jag håller med dig om att det är viktigt att ordna motiverade kontroller. Samtidigt måste det finnas en teknisk möjlighet att genomföra dem på ett säkert sätt. Min uppfattning är att prioriteten borde ligga på 30-vägar och dylikt. Motorvägarna kunde övervakas med automatiska kameror som endast fungerade vid ev. rusningstrafik. För övrigt kan fartgränsen där ökas till 140 km/tim.Ökad prioritet borde också läggas på problemet "racing på högtrafikerade storstadsgator" som åtminstone i Malmö är ett stort problem. |
| Det låter som att vi trots allt är rörande överens. Bra synpunkter. Och vad gäller surheten så är den främst riktad mot mig själv. Har man gjort fel får man stå sitt kast! | |
|
Det fanns ju en hel del godbitar i den skrivelsen om mätinstrumentets protokoll. Daglig kontroll med stålmåttband enligt bla bla bla. på plats sikteskontroll med nedskriven tidpunkt för senaste siktes kontroll... Man skall nog allt be att få se alla protokoll så de inte har missat ngt... |
|
kilroy |
*MixtusJovisst, ofta blir man sur på sig själv, det är mänskligt.*HubbeVill man jäklas med polisen så kan det nog vara en framkomlig väg att ifrågasätta instrumentens kalibrering. Efter 50 kalibreringar så ökar risken att någon slarvar med rutinerna vid kalibreringen. Det händer i alla branscher. Det finns redan några domstolsfall där fortkörningen inte gick att bevisa pga brister i mätutrustningen eller i kalibreringen.Så försöka duger...Fast det första man skall göra är att läsa "Fortkörningens ABC", lära sig den utantill, använda huvudet...dessutom behöver man lite tur också... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.