|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Kan man använda ett gasspjäll från en -88 på en -89?Fick nämligen hem ett sånt idag,och det ser identiskt ut fast serienr stämmer inte mot ett -89spjäll.Dessutom sitter det en slangstump med en liten "ventil" på på ena vacuumuttaget istället för en "blindplupp" mvh//jacke | |
Paap Reeder |
...jacke! Bara bolt on. Släng ploppen .... måste var någn "extrautrustning". MVH /// Paap |
| bytte gasspjll idag,men läget är ändå oförändrat.Ska dra tebax till jwr o få en ny dis utförd.Börjar tröttna så smått. | |
Paap Reeder |
jacke! Har varit nedsövd ett tag på Karolinska. Kanske missat nått. Vad har du för felsymptom på´n? MVH /// Paap R |
| efter att jag hade mitt slutväxelhaveri så skulle jag starta upp den,då gick den bara på ena halvan,trots korrekt emlfunktion.Bytte llm men det blev inte bättre.Lämnade in henne hos jwr o dom konstaterade att jag hade stort behov av att byta bränslepumpar.Detta gjordes o efter det utfördes en dis-analys som visade att jag behövde byta vänster gasspjäll.Detta gjordes idag,men till ingen nytta.Har snackat med jwr o ska dit på ny dis.Tycker själv att det luktar elfel eller nåt liknande då felet dök upp medans bilen stod i garage för rep.Men nu har jag iaf 2nya b-pumpar.*ler* | |
| Står jag på neutralen o frivarvar motorn så varvar den upp till ca 4000 rpm.Lägger jag i driven o kör iväg så känner man riktigt hur slö den är o att den bara går på ena halvan. | |
|
Hejsan Jacke! Kanske en trivialitet men själv lyckades jag klanta till det med att lyckas klämma spjällkontakten med resultatet att det blev knas på polerna och motorn betedde sig minst sagt märkligt,ungefär som om den fick "halv ström". Mvh Dic. |
|
| Hej dic!Hur löste du det? | |
|
Kan det vara lådan som går i nödläge, enligt Paap så lyser inte EML om detta inträffar?: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| hej jack jag har haft lika dan symtom på min bil en 750 91 för 2år sen då lämnade jag den till jörgen weise i tyresö och nalle där hjälpte mig de had bilen i ca 4 dagar sen hade nalle löst problemet det var enna vevaxelgivaren som fungerade som den ville | |
Paap Reeder |
...pojkar! En vevaxelgivare kan omöjligen bara "lägga av" och speciellt inte om bilen bara stått i garage. Vevaxelgivaren består av en spole och en sådan kan omöjligen lägga av utan mekanisk åverkan eller att typ råttor i garaget gnagt på kablaget...... Tror inte en på det felet. jacke - hur vet du att den går på bara ena halvan bara för att den varvar dåligt? Min varvar lätt till varvstopp på bara ena sidan. Din måste trots allt lägga in en varvtalsbegränsning på någe sätt. Tror inte att din går på halva sidan. Ta loss + till en spole i taget och testa. Som jag sagt tidigare lever jag i tron att om lådan lägger den i nöd så tänds inte EML utan Betriebesanlaitung lyser i displayen. Är dock inte 110% på det. En Ottomotor behöver bränsle+komression+gnista för att fungera. Det är bara att börja analysera vad som saknas eller är sunkigt. Lossa lambdorna och testa (d v s kontakterna). Skulle lambdorna blivit sunkiga i garaget - vilket däremot är fullt möjligt om beläggningar fått "ärga till sig" på syresensorfunktionen - så kommer den att gå på förinställda värden i boxarna och värma ur lambdorna. MVH /// Paap R |
| Det är jwr som gjorde analysen o enligt dom går den bara på vänster halva så fort man rör gasen.Försöker jag varva till rött så går det inte,bara till 4000 ungefär.Om det va nåt med lådan borde det väl gå att varva med parkingläget i iaf?Verkar som att den inte får bränsle som den ska.Borde det inte synas på deras dis-anläggning om den lagt sig i nåt nödprogram??? | |
betriebsanleitung3 |
Bränslepumpen. |
| bägge 2 är alldeles nybytta | |
|
haru kollat bränsleregulatorn. |
|
|
wan,bägge 2 |
|
|
Hej Jacke! Att klämma spjällkontakten är ju inget som man är stolt över precis,fick lite panik när jag insåg vad som skett.(hade för bråttom på med insuget och fått dit de flesta muttrarna). Med en liten instrumentmejsel krängde jag försiktigt av gummiskyddet bakom(den delen som blev klämd)bökigt men det går,under gummit så var allt bara platt,fick sära på kablarna med en stoppnål,kirurgkänsla och läsglasögon.Ingenting som bör hamna på mektipset precis men det funkade. Känns lite som om det är dags för en ny avdelning på forumet,kan kalla den för Tabbeguiden,har några fler alster som bidrag. Mvh Dic. |
|
| Dic,känner igen såna där tabbar.Farligt att ha en ölback i garaget*ler* | |
|
Om lådan går in i nödläge står det "Getriebeprogramm" och växellådan låses till 3an (och kan växla upp till 4an.. men inte ner igen... vill jag minnas att det var ;) körde länge så) och den känns seg... men eftersom du inte kan varva högre än 4000 så låter det ju som motor knas... MEN om nu bränsletrycksregulatorerna är kollade antar jag att det var rätt soppa tryck och då borde han ju få rätt soppa mängd.... Du känner ingen som har en lambda mätare så du kan se om den går fett eller magert... fett = förhögt tryck / kass lambda? magert = för dåligt tryck eller vad tror ni andra? West Coast Räcers | Länk på jakt efter 535-e34 |
|
| bylund,Jag antar ju att det ingår en lambdakoll när dom gjorde en komplett diskörning hos jwr. | |
| Jag menade inte kolla lambdasonderna..utan koppla in en lambdamätare.. som visar på en display hur bränsle och luftmängden är. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.