AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.959

Hur registrerar man en bil som "Ombyggt fordon"?

Sida 2 av 2
Den bilen blir aldrig godkänd med turbo ,ifall du inte trycker i en motor som har turbo orginal... Hade bilen varit från 75 så hade det gått....
I mitt regbevis står det såhär under dispenser:

"Fordonet omfattas inte av tillverkarens avgasrelaterade särskilda åtaganden och inte av tillverkarens ansvar för avgasreningens hållbarhet enligt A60-regulation."

Så det dära med godkända avgaspapper gällande motorn klarar jag då som jag fattar det, det enda som gäller är att effekten inte är för hög jänmfört med original effekten/vridet
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nemesis_bmw: Jag förstår inte allt du skriver, men den citerade biten i ditt sista inlägg förstår jag. Den har ingenting med några dispenser eller liknande att göra, den betyder bara att tillverkarens garanti inte gäller. Du har alltså inga fördelar jämfört med andra bilar om du ska byta motor, trimma eller liknande.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Okej då har jag kanske missuppfattat det då, jag uppfatade det så
Visa användare
22
The_Alchemyst
325i Touring -90
320i -86
Men som jag har förstått det hela så kan du ta en bil -75 till -88 å ta en motor nyare än -88 i helt orginal skick med katalysator så slipper du avgasintyget
finns mycket mat nyttigt å lsa på turboperformanceclub dock volvo men regga me annan motor som regga med annan motor
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
ja det stämmer, om originalbilen inte har katalysator så kan man "katalysatorkonvertera" en bil med en modärnare motor om man har kvar alla avgasrenande delar på motorn, inga intyg ska behövas, bara att åka o regga på närmsta besiktningsstation som har våg.

dock så får inte motorn ha mer än 20%+ på effekten o 10%+ på vridet än originalmotorn.

mvh Erik

(ärligt stulen av Jesperado)
Visa användare
22
The_Alchemyst
325i Touring -90
320i -86
besiktngings stationen behöver inte ha våg går utmärkt å väga nån annanstans sen få papper på det om du nu ska vara på det viset :P
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
ja, enligt vissa stationer, kompisen va dock tvunngen att väga hos bilprovningen o betala den extra kostnaden (han va först på en station utan våg med egen vågsedel).

säkrare att dra till en som har våg

mvh Erik

Paap Reeder
" ... ja det stämmer, om originalbilen inte har katalysator så kan man "katalysatorkonvertera" en bil med en modärnare motor om man har kvar alla avgasrenande delar på motorn, inga intyg ska behövas, bara att åka o regga på närmsta besiktningsstation som har våg.
... "

Jag får väl sätta dit en kat på min M535:a utan att ngn bryr sig om att väga?

Jag kan väl också exempelvis sätta dit en M20 i den utan att ngn bryr sig ... ? ... eller?

MVH /// Paap R
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
vet inte hur det är med "nergraderingar" av motorn, alltså byta från M30 till M20.

är inte heller helt hundra på reglerna som gäller för motorbyte när de gäller bil utan katalysator till motor utan katalysator, borde räcka med att den inte ökar effekten 20% o vridet 10% o sen bara åka o reggaden.

men man måste regga om bilen om man byter motor tyvär = vägning.

mvh Erik

Bm
7
Bmwo
Ska inskaffa z3
Okej men hur e det med bilar som importeras med turbo / kompressor eftersom dem importeras på detta sätt så har jag för mig att de blir godkända. kan man då ifall man känner ngn i tyskland sälja bilen till denna o köpa loss den igen när den e tysk ta den tillssverige o regga ?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Bmwo: Det trixet funkar inte heller.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.