|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Här på autopower är det mycke tjafs om att turbo/kompressor konvertera, byta motor osv. alla vet att det är olagligt att åka runt ned en såndan bil, den kommer inte ens igenom besiktningen om dom märker att man har slängt i en turbo eller bytt motor. dom allra flesta här säger att det inte går fixa på not sätt helt lagligt, men det är väl inte så många som har tatt upp dedära med att man kan regestrera din bmw som ombyggt fördon. jag undrar vad det är som gäller, vad det är för regler osv. någon här som kan detta?? /Tobe Planerar sitt vrål-åk;) | |
| Tja , asså en bmw går inte genom besikningen med turbo , den kan gå igenom om man känner han som besiktar å kanske ger han en slant . Men om man bygger bur lr nåt sånt måste man regbesikta . Så en bmw går inte igenom om de inte e en 745turbo ! Vet inte om bmw har byggt nån mer turbo bil !? Kanske 2002:an , me om man vill ha en turbo bmw besiktad så får man lyfta ur motorn å sätta i en orginal å sedan byta tillbaks ! Ganska krångligt men de e så man måste göra ! hare bra | |
|
Det räcker med att återställa motorn till original. Jag skall montera bort min turbo, tryckrör, IC och byta grenrör innan jag besiktar min, inte så mkt jobb kanske max tar någon timme. Om man vill ha turbo i BMWn och få den genom reg.besiktningen så får man sätta i en motor som har turbo original, typ en Volvomotor så man kan visa upp avgaspapper på motorn. |
|
|
tobbeh: Det enklaste är att kontakta SFRO, så får du veta precis vad som gäller för ombyggt eller amatörbyggt fordon... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
l3xus: jo, men jag tänkte så att om man kan få en laglig bmw med överrladdning, att bli stoppad för en flygande bes. är inte det roligaste man kan råka ut för om man inte har en laglig bil. det var det jag undrade över.. om man typ kan sätta i en alpina turbo motor i en bmw 3-serie. det ska alltså gå igenom på ett lagligt sätt om man verkligen vill?? Det finns ju några alpina turbos som: b7turbo och b10 biturbo båda är byggda på m30 blocket så den ska gå att få i.. jesperado: jo jag får väl kontakta dom om jag ska göra nåt liknande framöver. detta var bara en tanke /Tobe Planerar sitt vrål-åk;) |
|
|
Jo det går att att få igen om fast det blir väldigt krånglit rega den som amatör byggt fordon fast det krävs ju en del ombyggnad o sen är det ju ingen bimmer efter som att den får en ny årsmodel skaffa en sfro bygghand bok där står mycket men inte allt Bmw frälst..... |
|
|
föresten du Jesperado racka inte ner på mitt inlägg här nu för att jag vet att jag har rätt allting går det handlar bara om vilja*L*.... Bmw frälst..... |
|
|
Här finns ett inlägg från just sfro gällande turbo/ombyggt fordon. Stort sett omöjligt pga avgaskraven....Om bilen inte är äldre än -75. Gissa vaför bmw2002 är populär :) Länk |
|
|
chellquist: okej, men en alpina motor från sent 80-tal har väl inte så orena avgaser? hur rent måste det vara?? /Tobe Planerar sitt vrål-åk;) |
|
|
Alpina är ett eget märke. Därför kan man inte ta en Alpina turbomotor och monter i en BMW. /Nisse |
|
|
Tja rent å rent som jag förstått det det gäller å få ett certifikat från bmw att motorn är avgasgodkänd. Vilket naturligtvis är omöjligt för bmw ger inga såndana papper. Ett sätt är väl kanske att göra ombyggt fordon och orörd v***o / s**b turbo motor. Jag vet inte om det går men hör med sfro om du tänkt skända din beemer med svensk motor, hehe Här är en skändad 2002a :) Länk |
|
|
Men om alpina är ett eget märke och volvo likaså så är det väl inga probs att stoppa i en alpina motor då gäller ju samma regler för som volvo motorer.... Mvh Niklas |
|
|
chellquist: läs det "nikke25" skrev.. ligger det inte något i det ha skrev?? om man får sätta ner en volvo motor så varför inte kunna sätta ner en alpina??.. Jag är inte intresserad direkt av turbo men jag tänkt såhär: Varför trimma en klen bmw radfyra (om man tex har en 318) för 100 papp intället för att bara byta motror för 50papp och då kan man få det värsta...om det håller bättre om man inte trimmar. om varför jag syftar just på alpina är det för att deras motorer är bmw motorer i grunden så dom passar "rakt i" och för att det känns mer riktigt än att sätta ner en volvo motor, då förstör man ju allting hehe /Tobe Planerar sitt vrål-åk;) |
|
|
Asså jag vet inte så noga...Det är ju milljoners regler för motor byten på vanligt registerade bilar. Dock så kanske det är fritt att välja motor om man bygger "ombyggt fordon". Den motor man väljer måste dock ha avgasintyg och vara typ "orörd" Hör med therealpinto (Gustav Ulander) på zatzy eller rejsa forumet han är besiktningsman för sfro |
|
|
Avgaspapper på Alpina motorn går att få tag i, likaså kan du få tag i avgaspapper på vilken BMW motor som helst. Men det är BMW som vägrar intyga att karossen du vill stoppa ner motorn i klarar av den nya effekten om den är högre. Därför kan du inte stoppa i ex en Alpina B7 Turbo motor i en BMW e28 kaross för den är alldeles för stark jämfört med orginalet. Om du väljer en svagare motor från ett annat märke så behövs inte effektpapprena ytan bara avgaskraven och då är det bara besiktningsmannen som har något att säga till om. Att stoppa ner en Saab turbo snurra på 185hk i en E28 535i går alldelles utmärkt eftersom karossen från början är godkänd för 204hk+20% och 300nm+10%. /Nisse |
|
|
vad blir det att stå i reg papperna om man tex stoppar i saab turbomotor ? blir det att stå "saab turbomotor" tex ? Länk |
|
|
ääh detta verkar lite masigt med att byta motor i en bmw..ska man behöva köpa sig en gammal 142:a för att ha lite kul?! det är så mycka man inte får göra, man får i stort sett inte göra nånting med en bil idag, förutom om man har en 70:talare eller äldre.. /Tobe Planerar sitt vrål-åk;) |
|
| hallå Tobbe, Det finns 2 anledningar som gör att bilprovning inte släpper igenom bilen med turbo 1a e att det inte finns någon spec på motorn vad gäller efekt 2a är atta du har ändratt ursprungsgodkännandet "EEG" angående avgaskraven . Därför har SBP skapat ett kryphål för svenne om han eller hon vill bygga sin egen bil detta kallas ammatörbygt fordon , du har säkert hört om folk som bygger sina egna chopprar av gamla avdankade yammer o dylikt . du som alla andra har denna schansen Gjorde så med en 745 med v8 för 8 år sedan funkade fint o reglerna har inte ändrats sedan dess. "so you go girle" stick it in" | |
|
aluc: Vem är "svenne"? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Det dära intyget om motorn alla surrar om är inget som Bmw har, efter som det är ju ert motorbygge certifieringen handlar om. Ett sådant intyg går nog att skaffa fram förutsatt att man hittar företag som klarar/vill göra mätningarna, samt att man har råd vilket jag starkt betvivlar.. | |
| Regga in bilen som ammatörbygt fordon och ha bromspapper på effekten, sedan efter sbp;s kontroll så höjer du ladd trycker, själv funderar jag på att turbo mata min 535-89, godkänd original för 211hk och 300nm, kompsänka motorn och köra med typp noll ladd ger mindre effekt, ha det så när jag bänkar den och lika så när jag besiktigar sedan hemma och byta till större spridare mm och höja ladd trycket så blir det mera effekt och bilen är då godkänd med turbo och det kommer i papprena bara att stå motor utbytt och den nya effekten, sedan alla år efter det så är det ingen som kommer att tänka på att den är ltie väl pigg när dem provkör. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.