|
|
|
|---|---|
| Har precis renoverat min generator och satt i ettt nytt batteri. Trodde problemen skulle försvinna, men det är så när jag startar bilen så knackar det till precis när jag startar, det känns inte som den vill starta direkt. Har oxå haft problem med att det bara knäpper till när jag ska starta, så den vill inte. Får hålla på nga ggr sen startar den, oftast är det när den har stått typ över natten eller uder arbetsdagen, men om man kört den ett tag och sen stannar så startar den utan problem.. Är det startmotorn som är fel, eller är det ngn kontakt av ngt slag som inte är hel? tacksam för svar. Vill inte bli stående ngn stans. | |
| Oj glömde skriva att jag har en 525 94. | |
| ngn som vill hjälpa till??? | |
|
Låter som solenoiden eller kolen i startmotorn. I båda fallen får du ta bort startmotorn och då kollar man upp båda sakerna. Oftast är det enklast att skaffa en utbytesenhet, FP |
|
|
Det Folke var inne på tror jag också på... Låter som att någon försökt start motorn, men inte lyckats, så man har försökt direkt igen medans "motorn" fortfarande snurrat... Detta innebär att kugghjulet på solenoiden har slagits sönder då den kommit i ofas med svänghjulet. Hade detta problem på min förra bil. Lycka till, - H U M A N R A G E - |
|
| Är det de om den sen startar när den e varm motorn och jag har kört ett tag, då går det att stänga av och starta igen utan problem, det är ju när den har stått et ttag som de inte går, är det att byta kolen och seloniden? Om jag ska köpa en utbytes på te x mekonomen, så finns det ju 2st att välja mellan, vilken modell ska jag ha? det finns med invändig gänga och en med utvändig??? | |
|
Jag tror kolen är vanligaste problemet på lite äldre startmotorer, felet kan påverkas lite av värme osv, och samtidigt brukar man rengöra/svarva kollektorn, se över lager och drev osv, därför föreslår jag utbytes. Kan tyvärr inte svara på vilken modell du har. Ny (utbytes) startmotor inkluderar även solenoiden. FP |
|
|
Mitt problem med solenoiden visade sig märkligt nog bara vid första start för dan också. Vet inte riktigt varför men så var fallet. En sak är säker i alla fall: du ser på en gång om den är trasig när du tittar på den... plocka bort den och kolla på det lilla kugghjulet. Lycka till. - H U M A N R A G E - |
|
|
Du menar fel på inkopplingsdrevet (Bendixdrevet)? Då brukar startmotorn rassla osv och inte gripa in i svänghjulets startkrans. Ett annat fel inne i solenoiden (klumpen utanpå själva startmotorn) är att kontakterna inne i denna inte sluter riktigt så att motorn inte får ström och börjar snurra. Kan bero på att själva kontaktstyckena är brända eller att Bendixdrevet kärvar så att inte solenoiden kan röra sig fullt ut. På vissa motorer är solenoiden bara ett relä och den axiella rörelsen av drevet görs av rotationen från startmotorn. Alla felen ovan kan vara mer eller mindre beroende av kyla/värme. I vilket fall som helst så fixas allt med utbytesenhet. FP |
|
|
En fråga till Folke: Jag råkade precis ut för det i morse... Nyckeln vreds om och det bara rasslade... Det ville liksom inte "hugga" till och starta. Så jag förmodar att det är starmotorn? Tack på förhand! //m //mickey www.autopower.se/galleri/visa.asp?id=740 |
|
|
Jepp, men det måste inte alltid innebära renovering om det sker nån enstaka gång per år eller så. Tillfälligt låg batterikapacitet kan även göra så att startmotorns drev inte drar in ordentligt, utan den börjar rotera innan dreven gått i fast ingrepp. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.